
Pastarąjį dešimtmetį vis daugiau diskutuojama apie ekologiją ir ieškoma tvarių alternatyvų, iš kurių viena esminių – elektra varomas transportas. Lengvųjų automobilių sektoriuje elektromobiliai jau sudaro didelę konkurenciją tradiciniams automobiliams, o komercinių elektromobilių rinka dar tik žengia pirmuosius žingsnius. Ar joje įsigalės elektriniai vilkikai?
Pastarųjų metų naujovės transporto rinkoje
„Scania“ iki pasirodant elektromobiliams aktyviai pradėjo gaminti ir prekiauti dujomis varomais vilkikais – su pilnu suskystintų dujų baku jau galima įveikti 1500 km ir didesnius atstumus. 2015 m. viduryje pradėti gaminti hibridiniai elektriniai sunkvežimiai. 2016-aisiais švedai nutiesė greitkelį, specialiai pritaikytą šio tipo vilkikams. Nuo 2016 m. garsiausieji vilkikų gamintojai vienas po kito ėmė demonstruoti elektra varomus sunkvežimius:
- 2016 m. „Mercedes-Benz Trucks“ pristatė pirmąjį savo pagamintą elektrinį vilkiką, kuris įkrautas galėjo nuriedėti 200 km atstumą.
- 2017 m. pabaigoje garsusis „Tesla“ gamintojas sukūrė ir rinką supažindino su savo pirmuoju elektra varomu vilkiku „Semi“, kuris įkrautas gali nuriedėti 805 km ir važiuoti iki 105 km/val. greičiu.
- 2017 m. gruodį „Thor Trucks“ naujovių entuziastus supažindino su „ET-One“ elektriniu vilkiku, vienu įkrovimu galinčiu nuvažiuoti 482 km ir išvystančiu iki 113 km/val. greitį.
- 2018-ųjų pavasarį „Volvo“ pristatė elektrinius sunkvežimius „FL Electric“, ir kt.
Kokie esminiai elektromobilių privalumai?
Elektromobiliai leidžia kovoti su triukšmu miestuose ir didmiesčiuose. Todėl tankiai apgyvendintose teritorijose, kur triukšmo lygis reguliuojamas teisės aktų, vilkikai gali pristatinėti produkciją ne piko metu, kai sumažėja transporto srautai, o tuo pačiu ir išvengiama spūsčių.
Vežant produkciją elektriniais vilkikais mažiau teršiama aplinka: kuriant šį naujosios kartos transportą, siekis sumažinti miestų taršą buvo viena iš esminių prielaidų.
Lengvesnis vairuotojų darbas – elektriniai vilkikai sukuria saugesnę, komfortiškesnę, modernesnę darbo aplinką. Važiuojant elektriniais sunkvežimiais vibracija mažesnė, o vairavimas malonesnis.
Tobulesnių technologijų dar teks palaukti
Akivaizdu, kad dar ne laikas sugretinti lengvąjį ir sunkiasvorį elektra varomą transportą – gaminant tiek vienus, tiek kitus modelius vyrauja visiškai skirtingos tendencijos. Tuo tarpu gamintojai ir toliau rinkai siūlys transportą dyzeliniais varikliais arba hibridus. Esminė priežastis – pervežimo procesą apsunkinančios technologijos. Galima paminėti šiuos elektrinių sunkvežimių trūkumus:
- Šio tipo sunkvežimiai – rinkos naujovė, o tai atsispindi aukštoje jų kainoje;
- elektrinių sunkvežimių akumuliatorių talpa – per maža;
- elektros technologiją galima pritaikyti tik kelionėms miestuose ar tarp miestų, nutolusių nedideliais atstumais;
- labai didelis elektrinio komercinio automobilio svoris;
- Nėra tokiam transportui reikalingos infrastruktūros.
Komercinis transportas dyzeliniais varikliais dar tikrai gyvuos bent dešimtmetį – kol kas ekonomiškesnio ir greitesnio varianto rinkai pasiūlyta nebuvo. Vargu ar kokios nors technologinės naujovės išstums ir virtualiąsias transporto biržas. Tad jei krovinį į kitą šalį reikia pristatyti greitai bei optimalia kaina, daugiausia pasiūlymų rasite CARGO.LT transporto biržoje.
Atsakant į straipsnio antraštėje užduotą klausimą, tai veikiausiai elektriniai sunkvežimiai bent jau artimiausią dešimtmetį neturėtų pakeisti vilkikų dyzeliniais varikliais. Šiandien modernius vilkikus įsigyja didžiausios tarptautinės korporacijos, galinčios ir norinčios investuoti į naujoves. Manoma, kad tik po 2030 m. transporto sektorius taps mažiau priklausomas nuo iškastinio kuro.