• Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika
Šeštadienis, 21 birželio, 2025
No Result
View All Result
Anyksta.lt
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
No Result
View All Result
Anyksta.lt
No Result
View All Result

Parodos atidarymas

Robertas ALEKSIEJŪNAS
2018-09-21
Naujienos
0
Bruno Bielefeld. Kurėnas prie Didžiosios kopos. Drobė, aliejus, 71x100. Nr. 448
Dalintis FacebookDalintis Twitter

Parodos ŽVILGSNIS Į NIDOS DAILININKŲ KOLONIJĄ ( XIX A. PAB. – XX A. I P. TAPYBA IŠ ALEKSANDRO POPOVO (KLAIPĖDA) RINKINIO) atidarymas 2018 m. rugsėjo 22 d., 14 val.  Angelų muziejuje – Sakralinio meno centre ( Vilniaus g. 11, Anykščiai)

 Dalyvauja:
KOLEKCININKĖ JELENA KOSINOVA

VŠĮ „NIDDEN” DIREKTORĖ ILONA MOTIEJAUSKIENĖ, PARODOS KOORDINATORĖ

DAILĖTYRININKĖ LDM PRANO DOMŠAIČIO GALERIJOS VEDĖJA
KRISTINA JOKUBAVIČIENĖ, PARODOS KURATORĖ

PARODA VEIKS IKI SPALIO  28 D.

ŽVILGSNIS Į NIDOS DAILININKŲ KOLONIJĄ
Parodoje eksponuojami tapybos ir grafikos kūriniai iš klaipėdiečio Aleksandro Popovo rinkinio. Buvęs tolimojo plaukiojimo kapitonas, šiandien verslininkas, per gerą dešimtmetį sukaupė maždaug 1500 tapybos ir grafikos darbų rinkinį, reprezentuojantį XIX a.–XX a. pirmos pusės Rytų Prūsijos dailę. Kartu su bendraminčiais, 2009 m. susibūrusiais į VšĮ Rytų Prūsijos dailės mylėtojų draugiją „Nidden“ (draugija administruoja rinkinį), A. Popovas rengia didesnes ir mažesnes rinkinio parodas įvairiuose Lietuvos miestuose, sudarė leidinį apie Rytprūsių dailę.
Rytų Prūsijos dailėje, nors ir vėluodamos, ryškėjo visos to meto Europos mene plitusios stilistinės kryptys ir tendencijos. XX a. istorijos lūžiai nunešė užmarštin daugelio čia kūrusių dailininkų vardus, nemažai jų kūrinių pražuvo, tik vienetai išliko muziejuose ar pas privačius asmenis. A. Popovo tikslingai kaupiamas rinkinys vertingas ir estetine, ir istorine-pažintine prasme: paveikslai ir grafikos lakštai vaizdingai pasakoja apie kraštą ir jo gamtą, skatina pažinti dviejų svarbiausių regiono dailės reiškinių –  Karaliaučiaus dailės akademijos ir Nidos dailininkų kolonijos – istoriją.
1830 m. Barbizono kaimelyje Fontenblo miško pakraštyje susibūrė keli prancūzų tapytojai realistai, paprastos ir natūralios gamtos gerbėjai. Barbizonas tapo pirmąja Europoje dailininkų kolonija. Mažesni ar didesni laikini dailininkų sambūriai paprastai kaimiškose vietovėse ėmė dygti kaip grybai po lietaus. Ramios ir nuošalios vietos kūrybai civilizacijos nepaliestos, idiliškos gamtos apsuptyje buvo tikras išsigelbėjimas daugeliui menininkų, kuriems nepatiko sparčiai augančių  miestų sumaištis ir triukšmas. Europos dailininkų kolonijų asociacijos „EuroArt“ duomenimis, nuo Barbizono mokyklos laikų įvairiose Europos šalyse veikė daugiau nei 130 įvairaus dydžio dailininkų kūrybos centrų.
XIX a. pabaigoje dailininkų kolonija pradėjo formuotis Nidoje. Kuršių nerijos gamtą ir nuošalų, varganą žvejų kaimelį Nidą pirmieji atrado keliautojai ir rašytojai, vėliau – Karaliaučiaus dailės akademijos (veikė 1845–1945 m.) mokytojai ir mokiniai. Akademijos programose peizažų tapybai buvo skiriama daug dėmesio. Iki 1900-ųjų beveik visi dailininkai, sudarę ankstyvąjį kolonijos branduolį, buvo arba gimę Rytų Prūsijoje, arba čia mokėsi, arba dėstė Karaliaučiaus dailės akademijoje. Sambūriui priklausę menininkai pamėgo rytinėje Nidos dalyje, Skruzdynėje, ant marių kranto įsikūrusį Hermanno Blode’ės viešbutį. Jis buvo populiarus ir dėl vaizdingos vietos, ir dėl charizmatiškos savininko asmenybės. H. Blode mėgo ir suprato menininkus, iš nakvynei ar maistui pinigų pristigusių kolonistų jis mielai priimdavo paveikslus. Neretai patys dailininkai dovanodavo kūrinius meiliai „tėtušiu Blode“ vadinamam šeimininkui, tikram dailės mecenatui. Taip viešbutyje pamažu kaupėsi vertinga tapybos kolekcija.
Iki Pirmojo pasaulinio karo kolonijos gyvenimas buvo itin intensyvus. 1909 m. į Nidą pirmą kartą atvyko ekspresionistas Maxas Pechsteinas. Jo darbuose, sukurtuose Nidoje, ryškėjo kitoks žvilgsnis į peizažą, vyravo ryškios spalvos ir nauji motyvai, kaip antai nuoga natūra gamtoje. Tai sukėlė audringas diskusijas tarp vėlyvojo impresionizmo ir Rytų Prūsijoje dar neįprasto ekspresionizmo šalininkų.
Pirmojo pasaulinio karo metais ankstyvasis kolonijos branduolys iširo. Po praretėjimo, kurį kolonijos dalyvių gretos patyrė XX a. 2–3 dešimtmečių sandūroje, dailininkų skaičius vėl pradėjo augti. Greta ekspresionistų, pasirodė kitų dailės srovių – naujojo daiktiškumo, vėlyvojo impresionizmo – atstovai. Neretai tų pačių dailininkų darbuose derėjo kelios stilistinės kryptys. H. Blode’ės viešbučio „dailininkų verandoje“ vėl iki išnaktų nenutildavo pokalbiai apie meną, skambėjo muzika ir poezija. Išskirtine dailininkų kolonijos asmenybe buvo tapytojas ekspresionistas Ernstas Mollenhaueris, kuris nuo 1924 m. iki 1945 m. vasario pradžios gyveno Nidoje. 1920 m. E. Mollenhaueris vedė H. Blode’ės dukrą Hedwig.  3 dešimtmečio pabaigoje iš pasiligojusio uošvio kartu su garsiu viešbučiu jis perėmė rūpestį jame susibūrusiu dailininkų kolonijos centru ir tapo abiejų – viešbučio ir kolonijos – puoselėtoju. E. Mollenhaueris išplėtė viešbutį, į marių pusę pristatė didžiulę terasą. Tęsdamas uošvio pradėtą mecenavimo tradiciją, jis įsteigė Hermanno Blode’ės stipendiją, kuri buvo kasmet skiriama vienam Karaliaučiaus dailės akademijos studentui ir suteikdavo galimybę visą vasarą nemokamai gyventi viešbutyje.
Peizažas buvo svarbiausias Nidos kolonijos tapybos žanras. Marios ir jūra, pakrantės, uostai uosteliai, kopos, smėlis, pušys, mažos žvejų trobelės ir valtys, grakščiai sunkūs kurėnai, vėtrungės, briedžiai, įvairiausi paukščiai, žvejų kasdienybė ir šventės, jų moterų darbai bei neramus iš jūros grįžtančių vyrų laukimas – tai buvo pagrindiniai Nidos dailininkų kolonijoje kuriamų paveikslų motyvai. Nuo XX a. 3 dešimtmečio pabaigos iki 5 dešimtmečio pradžios iš visų Vokietijos kampelių itin gausiai į Nidą plūstantys dailininkai siekė perteikti kūriniuose įspūdžius, kuriuos kėlė unikalus gamtovaizdis ir žvejų gyvenimas.
Antrasis pasaulinis karas nutraukė Nidos dailininkų kolonijos istoriją. H. Blode’ės viešbutyje metų metais kaupta paveikslų kolekcija buvo sunaikinta 1945 m. vasario pradžioje, į Nidą įžengus Raudonosios armijos daliniams. Daugelis Kuršių nerijai ištikimų dailininkų, nublokšti  toli nuo „stebuklų žemės“,  dar kelis dešimtmečius jos atminimą gaivino „prisiminimų“ paveikslais. Tai unikalus Nidos dailininkų kolonijos istorijos puslapis.
Įvairiuose šaltiniuose pateikiamas Nidos dailininkų kolonijos dalyvių skaičius svyruoja nuo 200 iki 300. Bent pusė dailininkų buvo kilę iš Rytų Prūsijos, kiti – atvykėliai iš Vakarų Prūsijos ir kitų Vokietijos regionų. XX a. I pusėje Nida buvo ne tik vokiečių dailininkų, bet ir muzikantų, kompozitorių, teatro ir kino aktorių, šokėjų, režisierių, rašytojų, žurnalistų, fotografų pamėgta kūrybos ir poilsio vieta, kurią rašytojas Paulius Fechteris 1950-aisiais pavadino „Kuršių nerijos Barbizonu“.                                    
                          Kristina Jokubavičienė                                     
Dailėtyrininkė, Prano Domšaičio galerijos vedėja

Kitas įrašas

Bus tvirtinamas naujas vicemero darbo laiko režimas

Panašūs straipsniai

Savaitgalio diskusija: ar bijote meškos?

2025-06-20
4

Vienas po kito pasirodo pranešimai apie po Lietuvą, taip pat - ir Anykščių rajoną klaidžiojantį rudąjį lokį. Meška užklysta net...

Meras susisiekimo ministrui parodė Biržinės kelią

2025-06-20
7

Birželio 20 dieną, penktadienį, Anykščiuose lankėsi susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.Kartu su juo atvyko ir susisiekimo viceministras Roderikas Žiobakas.

Savivaldybės posėdžių salėje...

Debeikių bibliotekos nuotr.

Debeikių bibliotekoje – devynmetės menininkės paroda

2025-06-20
4

Nuo birželio 20-osios Debeikių bibliotekoje veikia 9 metų mokinės Lūnos Kažukauskaitės keramikos darbų ekspozicija „Lūnos spalvotos molio istorijos“.

Kaip skelbia biblioteka,...

Aplinkosaugininkų patarimai gyventojams: kaip elgtis sutikus laukinį gyvūną?

2025-06-20
0

Vasara – tai aktyvus laukinių gyvūnų laikotarpis, kurio metu aplinkosaugininkai ragina gyventojus būti atsakingais ir su laukiniais gyvūnais elgtis pagarbiai...

Anykšta TV:

Naujienos iš interneto

traffix.lt

Taip pat skaitykite:

Naujienos

Savaitgalio diskusija: ar bijote meškos?
Meras susisiekimo ministrui parodė Biržinės kelią
Debeikių bibliotekoje – devynmetės menininkės paroda
Aplinkosaugininkų patarimai gyventojams: kaip elgtis sutikus laukinį gyvūną?
A. Baranausko mokyklos dešimtokai atsisveikino su mokykla
Apie pašaukimą praeičiai ir atrastą pilį („Aukštaitiškas formatas“ Nr.102)

Apskrities nusikalstamų įvykių apžvalga

Birželio 19 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 18 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 17 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 16 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 15 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 14 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga

Lietuvos ir užsienio naujienos

Degalai Baltijos valstybėse šią savaitę daugiausia brango
Seimas spręs, ar dar labiau suvaržyti elektroninių cigarečių, rūkomųjų žolinių gaminių prieinamumą
Su ūkininkais realistiškiausia susitarti dėl kelių apmokestinimo, degalų akcizų, sako ministras
Utenoje pradėtas statyti modernus multifunkcinis pastatas verslui
Apklausa: 34 proc. lietuvių susidūrė su telefoniniais sukčiais, 6 proc. jiems atidavė pinigus
Seimas nepritarė Sausio 13-osios paskelbimui nedarbo diena, atsisakant Vėlinių

Laikraštis

Svarsto, kaip padėkoti dėkotojams (Nr. 33, 2022-04-30)
Saulės jėgainių parką savivaldybė statys aerodromo teritorijoje (Nr.31, 2022-04-23)
Anykščių kultūra išpopuliarėjo Indonezijoje (Nr.30, 2022-04-16)
Kario paminklas Kurkliuose nudažytas Ukrainos vėliavos spalvomis (Nr.29, 2022-04-12)
Jei ne švietimas – Anykščių rajonas muštų indekso dugną (Nr.28, 2022-04-09)
Iš Tarybos darbotvarkės išbrauktas 21 klausimas (Nr.26, 2022-04-02)
Restoraną ant Šventosios kranto numatyta nuomoti už kuklią kainą (Nr.25. 2022-03-29)
Anykščiuose ukrainiečius šokiravo atlyginimo dydis (Nr. 24, 2022-03-26)

Vietovės ir žmonės

Mačionių kaimas patrauklus verslui ir poilsiui
Mikieriai ir nuostabusis Leika
Skiemonyse tuščių sodybų beveik nelikę
Nuo melioracijos išsigelbėjo pakišdamas revoliucionierių
„Nebėr Jurgiškio…“
Žiogų kaime Žiogai negyvena
Levaniškiuose užpuolė šunys
Vaikystės pievose prezidentas gano aubrakus

skelbimas žiūrėk

skelbimas žiūrėk

Apklausa

Ar domitės Lietuvos meškomis?

Rezultatai

  • Balsavimų archyvas

PRENUMERATA

PRENUMERATA

Jaros prekyba

Jaros prekyba

Anyksciu baldai

Anyksciu baldai

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

anyksta 300×250

anyksta 300×250

Husquarna atsinaujinkite

Husquarna atsinaujinkite

800x800_AGROBITE_LT

800x800_AGROBITE_LT

AKC BANERIS

AKC BANERIS

AMC baneris

AMC baneris

Anyksciu vandenys_ logotipas

Anyksciu vandenys_ logotipas

baseino bangenis stovykla

baseino bangenis stovykla

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

akksc.lt

akksc.lt

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Projektą „Legenda: gyvieji Anykščiai – 2025“

10 000 Eur iš dalies finansuoja

Medijų rėmimo fondas.

anykta.lt logo
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

No Result
View All Result
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In