• Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika
Antradienis, 17 birželio, 2025
No Result
View All Result
Anyksta.lt
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
No Result
View All Result
Anyksta.lt
No Result
View All Result

Ar senovės baltai šventė Motinos dieną?

-ELTA
2015-05-01
Naujienos
0
Dalintis FacebookDalintis Twitter

 Senovės baltų kultūroje buvo pabrėžtas moters – deivės – vaidmuo, egzistavo deivės kultas. „Žemyna, Laima, Milda, Gabija, Medeina – tai senovės baltų deivės, jų vardai – iš ikikrikščioniškų laikų. Bet jie išlikę iki šiol. Iš to galima spręsti, kad motinos, moters vaidmuo senojoje baltų kultūroje buvo labai didelis. Du pagrindiniai dalykai visatoje – žemė ir saulė – baltams buvo ir liko moteriškosios giminės, buvo ir yra vadinami netgi saule motule, žeme motule”, – interviu Eltos korespondentei Laimai Žemulienei sakė Lietuvos Romuvos krivė Inija Trinkūnienė. 



– Koks buvo motinos vaidmuo senovės baltų gyvenime? 

– Norėčiau pradėti nuo Kalifornijos universiteto profesorės – žymios lietuvių kilmės mokslininkės archeologės bei antropologės Marijos Gimbutienės tyrinėjimų. Yra įdomus jos pasakojimas apie tai, kaip, tyrinėdama Viduržemio jūros baseino senąsias kultūras, ji rado labai daug moterų statulėlių. M. Gimbutienė tas statulėles įvardijo kaip deivių, tarp jų atpažino Didžiąją deivę arba deivę Motiną. Ji sakė, kad atpažinti tų statulėlių dieviškumą jai padėjo lietuviškų tradicijų – liaudies dainų, pasakų – žinojimas. Jose moters, motinos vaidmuo – didelis. Vėliau jos tyrinėjimai sugulė į knygą „Deivės civilizacija: Senosios Europos pasaulis”. 

– Ar senojoje baltų kultūroje motinos vaidmuo buvo didesnis už tėvo, ar jie buvo lygiaverčiai? 

– Man atrodo, ta tema – apie motinos, moters ir vyro vaidmenį senojoje baltų kultūroje – laukia savo tyrėjų. Sunku dabar tuos istorinius laikotarpius nubrėžti. Pagrindinės žinios, kuriomis mes remiamės, yra folkloras – liaudyje išlikusios dainos, pasakos, pasakojimai, papročiai, apeigos. Tai byloja, galima sakyti, apie vyrų ir moterų lygybę. Vyrai ir moterys turėjo savo veiklos sferas. Buvo labai aiškus darbų pasidalijimas: moteriai priklausė tie darbai, kurie yra namų viduje, vyrui – viskas, kas yra už namų sienų. Dabartiniai šeimų konfliktai yra susiję su nusistovėjusiais lyčių vaidmenų stereotipais, kurie mus pasiekė iš senųjų laikų – kad moteris turi rūpintis vaikais, valgio gaminimu, vyras – darbais už namų sienų. Šis darbų pasidalijimas iki šiol pas mus yra išlikęs. 

Lietuvių folklore, ypač dainose, vyrauja idealus pasaulio vaizdavimas. Tai rodo labai artimą ryšį su gamta. Tai vienodai liečia ir moteris, ir vyrus. Dainose labai dažnai vyrai lyginami su vyriškais medžiais, moterys – su moteriškais: mergelė – liepelė, bernelis – berželis ar ąžuolėlis. 

Moteriai – ir merginai, ir motinai – skiriama daugiau dėmesio. Folkloru, dainomis bandoma spręsti tam tikras gyvenimo pasikeitimų problemas. Dainose apdainuojama, kaip mergina nuteka į vyro pusę, kaip jai ten sekasi, kokie jos santykiai su anyta. Tuo tarpu vyrams tai nelabai rūpi – nėra tokių siužetų. 

Moteriai – kaip motinai – skiriamas daug didesnis dėmesys, bent jau dainuojamajame folklore, negu tėvui. Tėvui skirtų dainų ir malonių kreipinių yra mažiau. Iš to galima daryti apibendrinimą, kad motinos vaidmuo yra svarbesnis. 

Tas folkloras nėra vakar sukurtas. Manoma, kad lietuvių sutartinės – labai senos. Galima sakyti, jos siekia M. Gimbutienės aprašytus Didžiosios deivės laikus – kelis tūkstančius metų iki Kristaus. Dabartinėje Lietuvoje tokių moterų statulėlių nerasta, bet kažkada baltų žemės apėmė daug didesnę teritoriją, negu dabartinė Lietuva. Taigi tas paveldas nebūtinai yra tos mažos teritorijos, kuriose dabar gyvename. 

– Ar senuosiuose baltų kraštuose egzistavo Didžiosios deivės kultas, kurį tyrinėjo M. Gimbutienė? 

– Gali būti. Atsakyti vienareikšmiškai negaliu. Tai būtų labai seni laikai. Tai vis dar yra tyrinėjimų objektas. 

Aš linkusi manyti, kad moters vaidmuo senaisiais laikais iki Kristaus ir krikščionybės įvedimo lietuviškojoje baltų kultūroje buvo svarbus ir reikšmingas. 

Senovės baltų kultūroje buvo pabrėžtas moters – kaip deivės – vaidmuo, egzistavo deivės kultas. Viena pagrindinių deivių – Žemyna. Tai – žemės deivė, motinėlė žemė. Laima – gimimo ir likimo, Milda – meilės, Gabija – ugnies, Medeina – miškų deivės. Tie vardai – labai seni, iš ikikrikščioniškų laikų. Tai, kad iki šiol vaikams suteikiami tie vardai ir kad jie iki šiol yra populiarūs, rodo, kad senojoje baltų kultūroje moteriškasis pradas buvo labai stiprus. Be to, deivių, kurioms suteiktos tam tikros galios, vardai byloja apie moteriškąją mūsų kultūros liniją. 

Ir dar – senojoje baltų kultūroje pagrindinis dangaus šviesulys – saulė – yra moteriškosios giminės. Vardas Saulė iki šiol populiarus. Daugelyje pasaulio kultūrų šis vardas – vyriškosios giminės. Du pagrindiniai dalykai visatoje – žemė ir saulė – baltams buvo ir liko moteriškosios giminės. Mūsų dainose iki šiol dainuojama apie saulę motulę, žemę motinėlę. 

Krikščionybės įvedimas mažai ką pakeitė. Krikščionybę iš pradžių perėmė aukštuomenė, o visi senosios baltų kultūros papročiai liaudyje kaip buvo, taip ir liko. 

– Kiek vaikų gimdydavo tų laikų moterys? 

– Daug. Vaisingumo supratimas buvo visai kitoks. Kuo daugiau gimdydavo, tuo geriau. Papildomos burnos? Bet ir papildomos darbo rankos. 

– Kaip senovės baltų moterys ruošdavosi gimdymui, ar būdavo prieš gimdymą atliekami kokie nors ritualai? Kur jos gimdydavo? 

– Buvo atliekami ritualai. Dažniausiai gimdydavo pirtyje. Pirtis buvo laikoma šventa vieta. Senojoje baltų kultūroje vieni pagrindinių pasaulėžiūros dėmenų yra šventumas ir gyvybė. Gyvybė suprantama kaip šventa. 

Anais laikais moterys buvo fiziškai stipresnės, kadangi daug ir sunkiai dirbdavo. Todėl ir gimdyti, ir vaikus išnešioti joms buvo lengviau. Pagrindinė gimdančiosios pagalbininkė buvo pribuvėja. Yra išlikusios senosios krikštynų apeigos, kur pribuvėja – viena veikiančių pagrindinių asmenų. 

– Ar tame senajame palikime išlikę auklėjimo pavyzdžių – kaip motina auklėdavo savo vaikus, kokias vertybes jiems įdiegdavo, kokie buvo motinos ir vaikų tarpusavio santykiai? 

– Šiuo atveju sunku kalbėti tiktai apie motiną. Kalbėdami apie senųjų baltų laikų motiną, vis tiek turime kalbėti apie šeimą. Be jokios abejonės, šeimos, giminės, bendruomenės vaidmuo tradicinėje mūsų kultūroje buvo gerokai didesnis negu dabar. Šeima buvo svarbiausia. Buvo galvojama apie visos šeimos išgyvenimą, apie jos gyvavimą. Buvo bendras darbas, aiškus darbų pasidalijimas. Buvo darbas dėl šeimos gerovės. 

Apie auklėjimą kalbama ir dainose, ir patarlėse. Greičiausiai auklėjama buvo savo pavyzdžiu. Ir tas auklėjimas buvo nuolatinis. Juk gyvenimas buvo sutelktas šeimoje. Ir vaikų auklėjimas, ir kiti dalykai buvo natūralūs, apie tai nebuvo diskutuojama. Tautosakoje yra toks posakis „Kaip radom, taip ir paliksim”. Tai rodo tam tikrą konservatyvumą. Dabar mūsų gyvenimas, laikas – labai greitai besikeičiantis, kintantis. Senaisiais laikais viskas buvo stabilu. Papročiai nesikeitė taip greitai, kaip dabar mobilieji telefonai. 

– Kas tais laikais labiau kovojo – motina ar tėvas, kad šeima išgyventų, išliktų? 

– Abu turbūt kovojo, tik ne kiekvienas turėjo vienodas galimybes. Juk vyrai fiziškai stipresni. Natūraliai jų pareiga – jeigu pažiūrėsime į bet kurią pasaulio kultūrą – buvo aprūpinti šeimą maistu. Paskui su žemdirbyste atsirado ir žemės ūkio darbų. Tada moters indėlis į šeimos gyvenimą tapo didesnis. 

– Ar senovės baltės puošėsi? Kada, kokiomis progomis? Ar moterys puošdavosi, eidamos į šienapjūtę, rugiapjūtę? 

– Šienapjūtė, rugiapjūtė buvo suprantami kaip šventi veiksmai. Į rugiapjūtę bei šienapjūtę ir moterys, ir vyrai eidavo pasipuošę lino drabužiais. Kad baltės puošėsi, aptikta ir archeologiniuose kasinėjimuose, rodoma Lietuvos dailės muziejaus archeologijos ekspozicijoje. Tai – karališki apdarai, datuojami I-III a. po Kristaus. Kuo toliau, tuo labiau moterų apdarai skurdo, ypač – su krikščionybės atėjimu. Tada moterims buvo uždrausta nešioti žalvarinius papuošalus, kurių jos turėjo daug. Matyt, katalikams neįtiko juose iškalta baltiška simbolika. 

– Ar senųjų laikų baltė – moteris, motina – buvo gerbiama? 

– Taip, ji buvo gerbiama kaip gyvybės nešėja, gyvybės davėja. Jos vaidmuo šeimos ir bendruomenės gyvenime buvo didelis. Netgi Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės laikais moters padėtis buvo geresnė, negu tuo metu kitose Europos šalyse. 

 

Kitas įrašas

Vyko seniausias Lietuvoje bėgimas

Panašūs straipsniai

Bibliotekoje – Meno mokyklos absolventų darbų paroda

2025-06-17
0

Anykščių L. ir S. Didžiulių viešojoje bibliotekoje veikia Anykščių meno mokyklos absolventų tapybos ant šilko darbų parodą „Sveika, vasara“.
Parodą aplankyti...

Šiferio turėtojai užplūdo savivaldybę

2025-06-17
1

Per kiek daugiau nei parą Anykščių rajono savivaldybės administracija surinko norinčių priduoti šiferį paraiškas ir daugiau jų nepriima. Paraiškų priėmimas...

Maisto kurjerio ieškanti kavinė-picerija paskelbė smagaus turinio darbo skelbimą

2025-06-17
3

Kai kurie darbuotojų ieškantys verslininkai ėmėsi skelbti linksmo turinio darbo skelbimus.

Anykščiuose kavinę-piceriją „Juna“ valdanti UAB „Rivekas“ šiuo metu ieško maisto...

Kavarske policija sulaikė ir į areštinę uždarė vyrą

2025-06-17
2

Birželio 16 dieną, pirmadienį,  apie 11.10 val. namuose Kavarske vyras (gim. 1953 m.) smurtavo prieš neblaivią (nustatytas 0,85 prom. neblaivumas)...

Anykšta TV:

Naujienos iš interneto

traffix.lt

Taip pat skaitykite:

Naujienos

Bibliotekoje – Meno mokyklos absolventų darbų paroda
Šiferio turėtojai užplūdo savivaldybę
Maisto kurjerio ieškanti kavinė-picerija paskelbė smagaus turinio darbo skelbimą
Kavarske policija sulaikė ir į areštinę uždarė vyrą
Parazitinės ligos vasarą: kaip apsisaugoti?
Paviešintos Jausmų muziejaus bilietų kainos

Apskrities nusikalstamų įvykių apžvalga

Birželio 16 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 15 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 14 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 13 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 12 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 11 dienos apskrities įvykių apžvalga

Lietuvos ir užsienio naujienos

Premjeras: panaikinus PVM lengvatą šildymui, bus išplėsta teisė gauti kompensacijas
Pareigūnai išaiškina vis daugiau nepilnamečių daromų KET pažeidimų
Seimas svarstys siūlymą metus neleisti teismams registruoti partnerystės
TTK pritarė siūlymui švelninti atsakomybę „čekiukų“ bylose, keturi komiteto nariai paliko posėdį
Ūkininkai protestuos prieš mokesčių reformą – rengiamas įspėjamasis piketas
Vienuoliktokams ir dvyliktokams – paskutinė pagrindinės brandos egzaminų sesijos savaitė

Laikraštis

Svarsto, kaip padėkoti dėkotojams (Nr. 33, 2022-04-30)
Saulės jėgainių parką savivaldybė statys aerodromo teritorijoje (Nr.31, 2022-04-23)
Anykščių kultūra išpopuliarėjo Indonezijoje (Nr.30, 2022-04-16)
Kario paminklas Kurkliuose nudažytas Ukrainos vėliavos spalvomis (Nr.29, 2022-04-12)
Jei ne švietimas – Anykščių rajonas muštų indekso dugną (Nr.28, 2022-04-09)
Iš Tarybos darbotvarkės išbrauktas 21 klausimas (Nr.26, 2022-04-02)
Restoraną ant Šventosios kranto numatyta nuomoti už kuklią kainą (Nr.25. 2022-03-29)
Anykščiuose ukrainiečius šokiravo atlyginimo dydis (Nr. 24, 2022-03-26)

Vietovės ir žmonės

Mačionių kaimas patrauklus verslui ir poilsiui
Mikieriai ir nuostabusis Leika
Skiemonyse tuščių sodybų beveik nelikę
Nuo melioracijos išsigelbėjo pakišdamas revoliucionierių
„Nebėr Jurgiškio…“
Žiogų kaime Žiogai negyvena
Levaniškiuose užpuolė šunys
Vaikystės pievose prezidentas gano aubrakus

skelbimas žiūrėk

skelbimas žiūrėk

Apklausa

Kokios spalvos drabužius dažniausiai dėvite?

Rezultatai

  • Balsavimų archyvas

PRENUMERATA

PRENUMERATA

Jaros prekyba

Jaros prekyba

Anyksciu baldai

Anyksciu baldai

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

Husquarna atsinaujinkite

Husquarna atsinaujinkite

800x800_AGROBITE_LT

800x800_AGROBITE_LT

AKC BANERIS

AKC BANERIS

AMC baneris

AMC baneris

Anyksciu vandenys_ logotipas

Anyksciu vandenys_ logotipas

baseino bangenis stovykla

baseino bangenis stovykla

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

akksc.lt

akksc.lt

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Projektą „Legenda: gyvieji Anykščiai – 2025“

10 000 Eur iš dalies finansuoja

Medijų rėmimo fondas.

anykta.lt logo
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

No Result
View All Result
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In