
Liepos pabaigoje paslaptingai, ,,tik draugų rate“, ant Kalitos kalno atidaryta tubingo-nusileidimo padangomis trasa, pasirodo, įrengta be statybos leidimo.
Paradoksas, jog nelegalią trasą įrengė ir eksploatavo ne verslininkai, o Anykščių rajono savivaldybės įmonė – Anykščių turizmo ir verslo informacijos centras (ATVIC).
Prieš savaitę Anykščių rajono meras Sigutis Obelevičius pasirašė raštą, kuriuo Anykščių turizmo ir verslo informacijos centrui nurodė nutraukti nelegalios paslaugos teikimą.
Architektė, švelniai tariant, suglumo
Statybos leidimus išduoda Anykščių rajono savivaldybės administracijos Architektūros ir urbanistikos skyrius.
Šio skyriaus vedėja, rajono vyriausioji architektė Daiva Gasiūnienė „Anykštai“ sakė, jog kai paaiškėjo, kad savivaldybės įstaiga eksploatuoja nelegalų statinį, „buvo, švelniai tariant, suglumusi“. „Viešas įrenginys. Juo naudojosi daugybė žmonių. Kas būtų, jeigu kažkas atsitiktų?“ – retoriškai klausė D.Gasiūnienė.
„Trasą eksploatuoja valdiška įstaiga. Tokia įstaiga turėtų rodyti pavyzdį. Įstatymas sako, kad reikalingas statybą leidžiantis dokumentas. Tubingas yra viešosios paskirties statinys, o jo konstrukcija nėra įvertinta. Kalnas yra status, čiuožiant susidaro greičiai, todėl ypač svarbu, kad toks statinys būtų saugus…“ – kalbėjo Anykščių rajono vyriausioji architektė.
Nelegalia trasa važinėjosi meras ir jo pavaduotojas
Tubingo trasa ant Kalitos kalno įrengta Anykščių rajono savivaldybės ir Anykščių turizmo ir verslo centro lėšomis. Į atrakcioną investuota 65 tūkstančiai eurų. Tačiau apie naująją pramogą, kuri reikšminga turizmo kraštu siekiantiems tapti Anykščiams, nebuvo skelbiama nei Anykščių rajono savivaldybės oficialiame tinklapyje, nei išplatintame pranešime spaudai.
Tačiau tubingo atidaryme liepos 31- ą dieną, kaip matyti nuotraukose, dalyvavo LR Seimo narys Tomas Tomilinas, atidarymo juostelę drauge su ATVIC laikinąja direktore K. Beinoryte kirpo ir pats Anykščių rajono meras Sigutis Obelevičius. Meras ir jo pavaduotojas Dainius Žiogelis taip pat išbandė tubingo trasą, kuria skriejant pasiekiamas 25 kilometrų per valandą greitis.
Po išskirtiniams svečiams skirtos atrakciono atidarymo ceremonijos ,,Anykštai“ ATVIC laikinoji direktorė K. Beinorytė džiaugėsi: ,,Iš vakaro sulaukėme techninės patikros, po pietų susiskambinome su savivaldybės vadovais ir sakom: „Prieš darbą, ryte, atidarom, ir viskas.“
Duodama ,,Anykštos“ naujienų portalo anyksta.lt redaktoriui Robertui Aleksiejūnui interviu, ATVIC laikinoji direktorė gyrėsi, kad atrakcionas yra saugus. ,,…Nusileidimo padangomis trasa buvo patikrinta techninės priežiūros specialistų ir konstatuota, kad atrakcionas yra saugus. Be to, sulaukėme pagyrų, kad ant Kalitos kalno sumontuota nusileidimo padangomis trasa yra viena geriausių tokio tipo trasų Lietuvoje“( Robertas ALEKSIEJŪNAS, ,,65 tūkst. eurų kainavusi trasa ant Kalitos kalno atidaryta paslapčiomis“.
K. Beinorytė tuomet kalbėjo, kad apie 80 proc. nusileidimo padangomis trasos įrengimo darbų atliko Latvijos įmonė ,,SIA JAV SPORTS“. Ši įmonė yra vienintelė Baltijos šalyse trasoms reikalingos dangos tiekėja. Kitus trasos įrengimo darbus Anykščių turizmo ir verslo informacijos centras atliko savo jėgomis. K. Beinorytė, duodama interviu ,,Anykštai“, vylėsi, kad nuo Kalitos kalno 25 padangomis bus galima leistis visus metus, o vienas nusileidimas kainuos tik 1 eurą.
Prasidėjęs karantinas šį rudenį ATVIC privertė uždaryti pramogą.
Atliks savavališko statinio ekspertizę
Meras S.Obelevičius „Anykštai“ sakė, jog raštą, kuriuo uždraudė tubingo veiklą, parašė tik dėl apsidraudimo, nes dabar ant Kalitos kalno jokia veikla šiaip ar taip nevyksta.
„Naudoti statinį, kuriam nėra įvykdytos SU (statybų užbaigimo – aut. past.) procedūros, negalima. Prašome nedelsiant sustabdyti nusileidimo padanga trasos Kalitos pramogų parke naudojimą, iki bus tinkamai užbaigta jos statyba“, – lapkričio 26-ąją raštu Anykščių turizmo ir verslo informacijos centrui nurodė meras.
„Anykštai“ komentuodamas situaciją, rajono vadovas sakė: „Statybos inspekcija informavo, kad trūksta popierių, suderinimų. Jeigu kas atsitiktų…“
Pasak S.Obelevičiaus Anykščių turizmo ir verslo informacijos centro laikinąją vadovę Kristiną Beinorytę greičiausiai suklaidino trasą įrengę latviai. „Su kažkokiais latviais dirbo. Latvijoje lyg ir vieni įstatymai galioja, Lietuvoje – kiti. Dabar nupirks ekspertizės paslaugą ir sutvarkys tuos popierius“, – kaip bus sprendžiama problema, aiškino rajono vadovas.
Uždarė po trečio rašto
Praeitą savaitę Anykščių mero S. Obelevičiaus ATVIC parašytas raštas buvo jau trečias ir griežčiausias signalas, kuriuo buvo uždrausta nelegaliai įrengto tubingo veikla.
Pirmuosiuose raštuose Anykščių turizmo ir verslo informacijos centro laikinoji vadovė K. Beinorytė buvo įspėjama, kad tubingo statybos pradėtos be jokio statybas leidžiančio dokumento, ir raginama kuo skubiau įteisinti nelegalias statybas ant Kalitos.
,,Anykštos“ žiniomis, tik po mero raginimų ATVIC nupirko tubingo projektavimo paslaugas.
Kokiu pagrindu Anykščių rajono savivaldybė finansavo nelegalias statybas ant Kalitos bei kaip tai vertins Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inpekcija – kituose numeriuose.
Už ekspertizę sumokės latviai
O Anykščių turizmo ir verslo informacijos centro laikinoji vadovė K.Beinorytė „Anykštai” aiškino, kad ją suklaidino tubingo trasą projektavę latviai. „Mes turėjome projektuotojus iš Latvijos. Jų buvome patikinti, kad nėra papildomų reikalavimų. Praėjome visas apžiūras, patikrą. Vėliau savivaldybės architektūros ir urbanistikos skyriaus vedėjai kilo klausimų, ar viskas yra gerai“, – „Anykštai“ sakė K.Beinorytė.
Pasak laikinosios Turizmo ir verslo centro direktorės – tubingo trasa yra netipinis statinys, kurį sudaro keli gręžtiniai pamatai, ant kurių sumontuota medinė konstrukcija, padengta specialia plastiko danga. Bendras trasos „lovio“ ilgis – 260 metrų.
K.Beinorytė dėstė, kad tubingo trasa „realiai veikė tik pusantro mėnesio“. „Loviu“ čiuožė 7 tūkst. pramogautojų.
„Latviai prisiima visišką atsakomybę. Jie įsipareigojo sumokėti už statinio ekspertizę“, – tikino laikinoji direktorė.
Priminė tragediją Pagojės tvenkinyje
„Anykštoje“ pasirodžius žinutei apie nelegaliai eksploatuotą tubingo trasą, į redakciją paskambino Kaune gyvenantis Nerūnas Gapševičius, kurio sūnus Mantas po pramogavimo Pagojės tvenkinyje liko visiškai neįgalus.
Nelaimė atsitiko 2017-ųjų vasarą. Prie Pagojės tvenkinio buvo sumontuotas „lovys“ – juo čiuoždami, pramogautojai leidosi į vandenį. Kelis kartus sėkmingai į tvenkinį nusileidęs 34-erių metų vyras vieną kartą iš vandens neišniro. „Brolis stovėjo ant kranto. Pradžioje jis galvojo, kad Mantas išdykauja. Kai suprato, kad įvyko nelaimė, puolė ir ištraukė jį iš vandens. O darbuotojai nereagavo. Žmonių saugumu ir sveikata jie visiškai nesirūpino. Tik viršuje buvo kortelė, kurioje užrašyta, jog čiuožti reikia tik kojomis į priekį “,– „Anykštai“ sakė N.Gapševičius.
Pasak kauniečio, trasos gale buvo sumontuotas tramplinas, o vandens gylis nusileidimo vietoje – vos 80 centimetrų. „Akivaizdu, jog ten, kur yra greitis ir tramplinas, negali būti tik toks vandens gylis“, – kalbėjo N.Gapševičius.
M.Gapševičiui nesėkmingo nusileidimo į tvenkinį metu lūžo 4, 5 ir 6 stuburo slanksteliai. Dabar jis valdo tik galvą. Vyrą slaugo tėvai ir žmona.
„Savininkai net nesiteikė atsiprašyti, negirdėjau, jog kokių nors veiksmų būtų ėmusis ir savivaldybė“, – kalbėjo į redakciją paskambinęs vyras. Jis dėstė, kad tik nori atkreipti dėmesį, kokios gali būti aplaidaus požiūrio į žmonių saugumą pasekmės.
Slydimo į vandenį pramogos teikimas po nelaimės buvo nutrauktas, „lovys“ išmontuotas.
Beje, iš Anykščių kilęs N.Gapševičius sakė, kad kartu su broliu buvo pirmieji anykštėnai, kurie pradėjo čiuožti vandens slidėmis. Ir dabar jis dažnai lankosi tėviškėje, padeda prižiūrėti Storiuose gyvenančią 98-erių uošvienę Onutę Puodžiūnienę.