• Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika
Antradienis, 5 rugpjūčio, 2025
No Result
View All Result
Anyksta.lt
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
No Result
View All Result
Anyksta.lt
No Result
View All Result

„Dangaus karalystėj paguosk tėvus, Viešpatie…“

Raimondas GUOBIS
2012-07-14
Istorijos atodangos
0
Saulėlydžio ramybė Šventupio sentikių kapinėse.
Dalintis FacebookDalintis Twitter

Jau daugiau negu tris šimtmečius Lietuvoje gyvena tvirtai savo tikėjimą ir tradiciją saugojanti rusų sentikių bendruomenė. Kadaise jų buvę ištisi kaimai, kaip salelės lietuviškoje aplinkoje, kuriose jie gyveno ir gyvena ypatingai stipriu tikėjimu ir šventraščiu paremta pasaulėjauta siekdami pelnyti amžinąjį gyvenimą.

 

Jie Lietuvoje įsikūrė po to, kai Rusijos carams reformuojant bažnytines apeigas dalis gyventojų senųjų tradicijų keisti nesutiko. Dėl to jie buvo persekiojami, kankinami, net žudomi, kai kurie tiesiog skandinti eketėse, gelbėdamiesi ieškojo prieglobsčio kituose kraštuose ir nemenkos jų bendruomenės pačioje XVIII amžiaus pradžioje įsikūrė Lietuvos Didžiojoje kunigaikštystėje. Pirmoji sentikių bendruomenė Lietuvoje apsigyveno Pūsčioje – netoli Kriaunų, Rokiškio rajone. Apie 1715 m. sentikiai įsikūrė Viešintų apylinkėse, bendruomenės centru tapo Paežerių kaimas, gyveno rusai ir kitose vietovėse: XVIII – XIX amžiuje veikė Paežerių, Karališkio, Girelės, Žaliosios cerkvės. Vėliau Žaliojoje cerkvė sudegė ir buvo atstatyta už bene trijų kilometrų į rytus esančiame Stalnioniškyje, paprastais šventadieniais toliau nuo cerkvių esančių kaimų gyventojai pasimelsti rinkdavosi kurioje nors erdvesnėje troboje įrengtuose maldos namuose.

Kraštotyrininkas Povilas Jurkštas sakydavo, kad ketvirtadalis, o gal ir visas trečdalis Viešintų valsčiaus gyventojų tarpukariu buvo rusai sentikiai, o jų bendruomenės dvasiniu centru tapo Viešintų ežero pakrantės kalvose įsikūręs Paežerių kaimas. Iš karto melstis, pagarbinti globojantį, visagalį Viešpatį rinkdavosi paprastoje kaimo troboje įrengtoje maldykloje. Tik 1842 m. ypač rūpinantis V. S. Šorochovui, P. Pavlovui, J. Kravcovui, L. Dyminui bei šventikui Joanui Nesterovui buvo pastatyta nedidelė medinė cerkvė. Veikiai bendruomenei išaugus iki 500 narių prireikė erdvesnių maldos namų. Juos Švč. Dievo Motinos į dangų ėmimo garbei pastatė 1903 m., vėliau pristatė varpinę, nupirko varpus, daug ikonų, bet visa sunaikino gaisras. Dar 1913 m. atstatyta cerkvė tebestovi ir greitai sulauks šimtmečio. Tarpukariu bendruomenė išaugo iki tūkstančio sielų, Antrojo pasaulinio karo metais vokiečiai išvežė varpus ir nūnai egzotiškai skambinama dviem plaktukais tankiai, ritmingai taukšint į bokšte pakabintas aviacinių bombų tūtas. Įspūdingos čia būna Velykų, Kalėdų pamaldos, Švč. Dievo Motinos Dangun Žengimo atlaidai. Susirenka sentikiai iš plačios apylinkės, iš toliau atvažiuoja, aukoja čia pat nupirkę plonyčių vaškinių žvakučių, kurias cerkvės tarnautojas stato net pasilypėdamas kopėčiomis ant ikonų rėmų, uždega. Daug metu cerkvėje tarnavo, tuos jaukius žiburėlius uždegdavo Antonas Kolesnikovas, jį ir javapjūtės įkarštyje atleisdavo nuo darbo. Į pamaldžiojo sentikio vietą prie kombaino vairo sėsdavo pats kolchozo pirmininkas. Meldžiasi moterys ir vyrai skirtinguose šventnamio šonuose perskirti aklina siena, persiskyrę jie eina ir procesijoje. Psalmes ir maldas perskiria gausiomis žegnonėmis ir nuolatiniu meldimu „ Gospodi pomiluj“ (Viešpatie, pasigailėk).

Sentikiai nuo seno žavėjo lietuvius darbštumu, gebėjimu verstis amatais – statyti trobesius, gaminti plytas, ratus, lenkti lankus, rankomis pjauti lentas, skaldyti akmenis. Jų tikėjimas buvo ypač stiprus, nuoširdus ir supratingas, paremtas įsitikinimu, kad reikia tikėti, prašyti ir Dievas visada padės. „Mūsų tikėjimas seniausias ir stipriausias“, „Jei netikėsi – visas gyvenimas veltui“ – moko giliai tikintys sentikiai. Rusiški keiksmai stiprūs, bene baisiausias linki į žemę skardžiai prasmegti, o atsisveikinant tiesiog atsiprašoma ir susitaikoma ištariant žodį „ proščiajte“ (atleiskite).

Krikščioniškas gyvenimas prasidėdavo krikštu – kūdikį šventikas tris kartus panardindavo į vandenį statinaitėje, mokėdavo mažyliui taip pirštais užspausti nosį, kad vanduo nepatektų į burną. Pakrikštytajam dovanodavo laimės medalikėlį, kurį labai brangindavo, nešiodavo visą gyvenimą tikėdami, kad lemia laimę ir apsaugo nuo visų negandų. Net sunkiausius darbus dirbantys sentikiai šventai laikydavosi pasninkų – dvi savaites nevalgydavo mėsos, nevartodavo pieno produktų prieš Šv. Mykolą ir prieš Žolinę, šešias savaites prieš Kalėdas ir septynias prieš Velykas. Naktį prieš Kalėdas ir prieš Velykas praleisdavo cerkvėje giedodami, melsdamiesi sulaukdavo saulėtekio valandos, kuomet gimė ar prisikėlė Išganytojas. Šias dvi didžiąsias šventes švęsdavo po savaitę, valgydavo pyragus, išgerdavo, padainuodavo, supdavosi sūpynėse, pasisvečiuodavo.

Kiekvienas sentikis turėjo namuose gerajame kambaryje, dažniausiai kampe į rytus, įsirengęs maldos kampelį su ikonomis ir kryželiu, kur užsidegęs ploną vaškinę žvakelę, kad malda greičiau pasiektų Viešpatį, bene kasdien pasimelsdavo. Tame kambaryje negalima buvo rūkyti, bartis, keiktis, piktžodžiauti. Sentikiai žinojo, kad galima melstis ir einant, ir dirbant, svarbu tik kryželį ar medalikėlį ant kaklo turėti. Vien tikėti nepakanka, ypač svarbi malda, nes kaip vanduo gesina ugnį, taip malda valo nuodėmes. Svarbūs ir geri darbai bei gebėjimas dalintis, iki dešimtadalio pajamų  aukoti maldos namams arba išdalyti vargšams. Dievas žmones sukūręs, kad jie užpildytų žemę. O kad žmonijos nebūtų pernelyg daug, leidžia karus, siunčia ligas ar kitaip gyvenimą patrumpina. Pasak Topoliškų kaimo gyventojo Afanasijaus Zelevo, pasaulis kaip tas puodelis, Dievas taip sutvarkė, kad jo negali pripilti vandens su kaupu, perteklius visuomet nusilieja.

Ypatingos, paprastumu ir amžinybės dvasia dvelkiančios sentikių kapinės. Bene įspūdingiausi milžiniškų pušų kamienai žvilga variniais žievės žvynais, stūkso kaip amžių kolonos apkaišyti Šventupio sentikių kapai. Čia rymo cementiniai ir mediniai kryžiai ir tokie mieli pievų žole apžėlę kapų kauburėliai. Yra sentikių kapinės ir Geležinėje, ir Naujonyse, ir Paežeriuose. Pirmosios Paežerių kapinaitės buvo netoli cerkvės, ežero pakrantėje, bet jos kažkodėl buvo apleistos, dabar nėra likę jokio ženklo, o naujieji amžinybės namai įsteigti nūnai švyti rusiškai dvasiai taip artimais baltų berželių kamienais kalnelyje bene už kilometro į šiaurę nuo kaimo. 

Kaipgi sentikiai pasiruošdavo ir kaip keliaudavo į Viešpaties jiems parengtą amžinybę? Jausdamas mirtį, dažnai ir iš patalo nebepasikeldamas paprašydavo iškelti iš lovos, paguldyti ant suolų – atgręžus galvą į ikonas. Laidotuvėms viską stengdavosi padaryti namie, dažniausiai iš baltų pušinių lentų tvirtai sukaltą karstą vadindavo namu, o laidotuvių drabužius – kraičiu, jaunas merginas laidodavo aprengtas baltomis suknelėmis, vyresnius – geriausiais drabužiais. Pašarvodavo kojomis į ikonas, akių vokus prispausdavo monetomis, mat bijodavo, kad prasimerkęs ko nenužiūrėtų ir tam nereikėtų mirti. Psalmes giedodavo ilgai, anksčiau būta ir raudotojų. Į duobę įmedavo monetų, kad išsipirktų geresnę vietelę, leisdavo karstą rankšluosčiais, nes virvėmis tinka tik arklius. Ant kapų statydavo medinius kryžius, mat tikėta, kad po mirties prisikėlus teks nešti antkapio kryžių ir medinis bus lengvesnė našta nei akmeninis. Sentikių kryžius – su dviem kryžmomis: viršutinė primena Nukryžiuotojo kryžiaus užrašą, bylojanti, kad Jėzus Nazarietis – žydų karalius, didžioji patį Jėzų, o apatinis skersinis tuomet kartu nukryžiuotus du žmones – gerąjį ir nedorėlį. Pasenusio ir išvirtusio kryžiaus nebeatstatydavo. Mirusiuosius lankydavo jau 40 mirties dieną, vadinamąją Tėvų dieną, kas išgalėdavo, samdydavo giedotojus – permaldautojus, kurie už mirusiojo sielą melsdavosi septynias savaites.per rusiškąsias vėlines, atlaidus, pasakoja, kad rusai kapuose ne tik karštai melsdavosi, bet ir ant kapų paberdavo maisto trupinių, nuliedavo gėrimo. Susapnuoto mirusiojo žodžiais, pamokymais tikėjo. Štai Janydžių kaimo prie Skiemonių gyventoja Katerina Belousova prieš miegą visuomet sukalba tris poterius, mat tiki, kad jei miegodama mirtų, tai pasitiktų Dievo Motina. Kartą susapnavusi mirusią tetulę, rodosi, ji sėdi šviesiame kambaryje, raiko duoną ir valgo – matyt gerai tenai.

Karai, pokaris, urbanizacija išblaškė, išsklaidė sentikių bendruomenes po visą pasaulį, kai kurie vėl pateko į savo protėvių tėvynę – Rusiją. Simboliška, kad vieną mįslingą, saulėtą rudens popietę beklaidžiodamas po Paežerių kapinaites ir ieškodamas čia palaidotų pažįstamų, sutikau dvi moteris. Jaunesnioji, pusamžė, lietuviškai pasiteiravo – ar lankau artimuosius. Atsakiau, kad panašiai. Išsikalbėjome. Pasirodo, Liuba Busargina, nūnai gyvenanti Kirovo mieste Rusijoje, kasmet kelis kartus atvyksta į Lietuvą aplankyti gyvų ir mirusių artimųjų. Čia jos tėvynė, ji gimusi sentikių šeimoje prie Viešintų – Medinų kaime, pasigėrėtina, kad kaimo vardas įrašytas ir rusiškame pase. Moters vaikystė buvusi nelengva, vidurinę baigė Zarasuose, gyveno internate, aukštojo mokslo siekė Smolenske, tapo inžiniere, ištekėjo ir pasiliko gyventi Rusijoje, tačiau kasmet, nors tenka pirkti vizą, įveikti 2000 kilometrų kelią, su šventu užsidegimu aplanko savo tėvynę Lietuvą, artimuosius ir artimųjų kapus.

Kitas įrašas
„Anathema“ sulaukė labai šiltos žiūrovų reakcijos.

„Velnio akmenį“ užbaigė „Anathema“

Panašūs straipsniai

Papšių kapinėse ilsisi ir dvarininkai, ir paprasti sodiečiai

2014-01-04
1

Debeikių seniūnijoje, už Aknystų įsikūrusiame Papšių kaime, yra nemažos, senos, bet iki šiol tebeveikiančios kapinaitės. Jos apsuptos išlakių medžių, aptvertos...

Viešintų kapinių vartai – valstybės saugomas, vietinės reikšmės architektūrinis paminklas.

Čia ilsisi gyvenimo kelionę baigę viešintiškiai

2013-12-14
1

Pačiame šiauriniame mūsų rajono pakraštėlyje ant šviesių kalvų įsikūręs bažnyčios ir televizijos bokštais iš tolo matomas Viešintų miestelis. Pirmoji medinukė...

Šie senųjų Malaišių kapinaičių varteliai jau retai bepraveriami.

Kur ilsisi Vaižganto jaunesnieji broliukai…

2013-11-30
0

„Lenino keliu“ kolūkis, Atgimimo laikais pervardintas Malaišių kolūkiu, Anykščių krašte garsėjo tuo, kad jame buvo net penkios kapinės: Vaitkūnų,...

Gimtojo krašto ilgesį Virginijus Strolia sudeda į koplytstulpius

2013-11-25
0

Kijeve (Ukraina) gyvenantis ir leidybos versle dirbantis iš Pienagalio kaimo (Troškūnų seniūnija) kilęs istorikas Virginijus Strolia mediniais kryžiais pažymėjo jau...

Anykšta TV:

Naujienos iš interneto

traffix.lt

Taip pat skaitykite:

Naujienos

Antradienio „Anykštoje” 2025-08-05
Bibliotekoje – paroda, skirta Veronikos Dikčiuvienės jubiliejui paminėti
Prezidentas priėmė Vyriausybės atsistatydinimą, laikinajam kabinetui vadovaus Rimantas Šadžius
Kazys ŠAPOKA, UAB Anykščių komunalinis ūkis direktorius: „Gyventojams patariame žaliąsias atliekas šalinti ne į maisto atliekų konteinerį, bet jas kompostuoti savo valdose, kadangi augalinės kilmės atliekų vežimas į Mockėnų sąvartyną yra brangus ir didina atliekų tvarkymo savikainą“.
Traupyje bus atidengtas paminklinis akmuo Sigučiui Obelevičiui atminti
Tomas Tomilinas: derybos prasidės iš naujo

Apskrities nusikalstamų įvykių apžvalga

Rugpjūčio 3 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Rugpjūčio 2 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Apvogė autoservisą
Rugpjūčio 1 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Liepos 31 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Liepos 30 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga

Lietuvos ir užsienio naujienos

Lietuva Europos Komisijos prašo dar daugiau nei 0,5 mlrd. eurų RRF lėšų
Atsistatydins Gintauto Palucko Vyriausybė
Ministerija patvirtino korekcijas: stojant į universitetus – papildomi balai šimtukininkams
Gaižiūnų poligone rastas savaitės pradžioje į Lietuvą iš Baltarusijos įskridęs dronas
Lietuvos monetų kalykla išleido sidabro monetą su M. K. Čiurlionio kūriniu „Auka“
Nedarbas euro zonoje birželį išliko ties 6,2 proc. žyma

Laikraštis

Svarsto, kaip padėkoti dėkotojams (Nr. 33, 2022-04-30)
Saulės jėgainių parką savivaldybė statys aerodromo teritorijoje (Nr.31, 2022-04-23)
Anykščių kultūra išpopuliarėjo Indonezijoje (Nr.30, 2022-04-16)
Kario paminklas Kurkliuose nudažytas Ukrainos vėliavos spalvomis (Nr.29, 2022-04-12)
Jei ne švietimas – Anykščių rajonas muštų indekso dugną (Nr.28, 2022-04-09)
Iš Tarybos darbotvarkės išbrauktas 21 klausimas (Nr.26, 2022-04-02)
Restoraną ant Šventosios kranto numatyta nuomoti už kuklią kainą (Nr.25. 2022-03-29)
Anykščiuose ukrainiečius šokiravo atlyginimo dydis (Nr. 24, 2022-03-26)

Vietovės ir žmonės

Mačionių kaimas patrauklus verslui ir poilsiui
Mikieriai ir nuostabusis Leika
Skiemonyse tuščių sodybų beveik nelikę
Nuo melioracijos išsigelbėjo pakišdamas revoliucionierių
„Nebėr Jurgiškio…“
Žiogų kaime Žiogai negyvena
Levaniškiuose užpuolė šunys
Vaikystės pievose prezidentas gano aubrakus

skelbimas žiūrėk

skelbimas žiūrėk

Apklausa

Kaip grybai?

Rezultatai

  • Balsavimų archyvas

PRENUMERATA

PRENUMERATA

Jaros prekyba

Jaros prekyba

Anyksciu baldai

Anyksciu baldai

PIANISTAI_800x800

PIANISTAI_800x800

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

Husquarna atsinaujinkite

Husquarna atsinaujinkite

800x800_AGROBITE_LT

800x800_AGROBITE_LT

AKC BANERIS

AKC BANERIS

AMC baneris

AMC baneris

Anyksciu vandenys_ logotipas

Anyksciu vandenys_ logotipas

baseino bangenis stovykla

baseino bangenis stovykla

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

akksc.lt

akksc.lt

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Projektą „Legenda: gyvieji Anykščiai – 2025“

10 000 Eur iš dalies finansuoja

Medijų rėmimo fondas.

anykta.lt logo
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

No Result
View All Result
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In