• Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika
Ketvirtadienis, 19 birželio, 2025
No Result
View All Result
Anyksta.lt
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
No Result
View All Result
Anyksta.lt
No Result
View All Result

Kovai prieš religiją tiko visi ginklai

justas
2015-07-28
Anykščiai senuosiuose puslapiuose
0
Pagal tarybinį supratimą, mokslas ir protas religiją turėjo įveikti.
Dalintis FacebookDalintis Twitter

Laimėjusio socializmo šalyje Dievui ir religijai nebuvo vietos. Religija buvo paskelbta išnaudotojų ideologija, naikintina seniena, galų gale – melu. Kai buvo kalama tokia ideologija, neišvengiamai religija turėjo būti „demaskuota“, o Bažnyčios tarnai – viešai išjuokti.

Kurtos antireliginės rubrikos

„Kolektyviniame darbe“ antireliginių temų netrūko. Jos visos vadinosi panašiai ir buvo publikuojamos tokiose rubrikose, kaip „Pokalbiai antireliginėmis temomis“ ar „Ateistiniais klausimais“.
Vienas iš propagandinių antireliginių pasakojimų vadinosi „Kodėl aš netikiu dievu?“. Jame naudota daugybė teiginių, dabar vadinamų „juodosiomis“ technologijomis. Nenuostabu – pasakojimą užrašė (o panašiau, kad surašė kaip naudingiau) propagandos neetatinės tarybos narys. Kas rašoma tame pasakojime?
Propagandisto užrašytas (parašytas?) pasakojimas vyksta pirmuoju asmeniu. Pagal geriausias propagandos taisykles, apie savo apsisprendimą netikėti Dievu, pasakoja paprastas vieno iš Anykščių rajono fabrikų darbininkas. Be abejo, gal todėl, kad būtų sunkiau patikrinti pasakojimą, jis kilęs iš kito Lietuvos galo. Jau pačioje pradžioje, iš karto buvo supriešinami darbininkai ir valstiečiai su tarpukario Lietuvos valdininkais ir dvasininkija: „Šie žmonės (mažažemiai valstiečiai ir darbininkai, – red. pastaba) sunkiai sudurdavo galą su galu. Užtat gerai gyveno valsčiaus viršaitis ponas Šereika, nuovados viršininkas Žaromskis ir parapijos klebonas Gribinas“, – pasakojimo gaires jau pradžioje nubrėžė propagandisto plunksna.
Toliau tekste mintys bėgo pagal propagandos taisykles. Nepamiršti buvo ir vokiečiai. Autorius pasakojo, kad jo tėvas 1918 metais grįžo iš vokiečių „vergovės“ ir sugadinęs sveikatą įsidarbino eiguliu.
Toliau pasakojime kabama apie socialinę nelygybę: „Aš su sesute Jane lankiau pradinę mokyklą. Kartais labai nenorom mes eidavom į mokyklą, nes būdavo tiesiog nesmagu. Buvo vaikų gerai apsirengusių, per pertraukas valgydavo skanius buterbrodus. Jie mus vadindavo driskiais, ubagais ir panašiai. Nemėgdavo manęs ir klebonas, atvykstąs į tikybos pamokas“, – elementariu socialinio neteisingumo jausmu spaudė propagandininkas.
– „Kiaules tau reikia ganyti, o ne čia suolus trinti, – kartą skaudžiai sprengtelėjęs man į nosį pasakė jis. Klebonas buvo piktas dėl to, kad mano motina per kalėdojimą jam tedavė porą litų, trejetą kilogramų vilnų ir tėvo rastą kilpoje pasikorusį kiškį“, – prieš kleboną nustatinėjo propagandininkas.
Toliau autorius pasakoja apie tai, kad labai tikėjo Dievu, kad melsdavosi: „Ypač nuoširdžiai melsdavomės mes kiekvienos nelaimės atveju. Atsimenu, mums pavogė kiaulę. Neužilgo pastipo vienintelė karvė. Mes prašėme dievo pagalbos, užtarimo. Po kurio laiko į taip jau tuščią tvartą įsibrovė lapė ir išpjovė visas 14 vištų. Mes ir šį kartą meldėmės“, – turbūt norėdamas parodyti, kad Dievas nėra gailestingas, ar dar teisingiau, jo visai nėra, rašė agitatorius.
Tačiau ir šios detalės dar toli gražu ne pabaiga. Toliau jau nuosekliai piešiamas blogojo klebono paveikslas. Maža to, kad jis už pagalbą reikalavo atidirbti.
Toliau įvyko ypač svarbus įvykis – paskelbiama Tarybų valdžia ir su ja ateinanti laimė. Kitas žingsnis – klebonijos žemių išdalinimas mažažemiams ir, be abejo, vėl „piktojo klebono“ personažas… Šį sykį jis keikia, kad visus paėmusius klebonijos žemių gabalėlį užgrius prakeiksmas.
Naujos keiksmų prieš kleboną dozės užgriūna naciams okupavus Lietuvą: „Jau pačioje okupacijos pradžioje buvo išžudyti visi miestelyje gyvenę žydų tautybės žmonės, aktyvesni tarybiniai piliečiai. Žudė visus be išimties: senelius, moteris, vaikus, kurie niekam ir niekuomet nenusikalto. O kas gi juos šaudė? Tai žmonijos padugnės – vietiniai buožės, policininkai, fašistinių šunleiterių padlaižiai. O juk jie visi buvo katalikai ir žudė kunigo Gribino laiminami!“, – bet kokias taisykles griovė tokia propaganda.
Negalėjo be bažnyčios puolimo apsieiti ir pokario tema. Ir kunigas joje negalėjo būti priskirtas prie „geriečių“. Savo istoriją pasakojantis darbininkas (arba užrašantis propagandistas) pasakoja, kad kunigas per išpažintis klausinėdavęs įvairių dalykų apie tarybinius aktyvistus, o juos po to „banditai“ nužudydavo. Beje, neužmiršta paminėti, kad tarp „banditų“ buvo „dešinioji klebono ranka“.
„Aš dar tada užeidavau į bažnyčią. Žmonių kalbomis nesinorėjo tikėti. Juk matant, kaip prie altoriaus meldžiasi šis dievo tarnas, kaip jis laimina žmones, niekad nepamanytum, kad po baltutėle kamža paslėpta kruvina veidmainystė, kad naktimis šis sutanotas galvažudys raudonu rašalu stato kryželius ties pavardėmis tų, kuriuos numatė nužudyti, o dienos metu laiko mišias, vaizduoja nekaltą avinėlį“, – kad nebūtų maža, prirašė propagandininkas.

Tamsybininkai mėgina „modernizuoti“ religiją

Nors daugelis kovos prieš religiją temų buvo kylančios „iš liaudies“, pasakojamos paprastų darbininkų kaip tikėti Dievu yra kvaila, bet propaganda nebūtų propaganda, jei ji neitų visais frontais.
Neišsemiamas šaltinis propagandai – Biblija. Tiksliau, jos nesenstantys pasakojimai. Jie buvo pateikiami kaip įmanoma primityviau ir tiesmukiškiau, priešpriešinant Biblijos pasakojimus su mokslo pasiekimais. Galimybės diskusijoms neturėjo likti.
Vienas tokių „pokalbių antireliginėmis temomis“ vadinos „Tamsybininkai mėgina „modernizuoti“ religiją“, straipsnis turėjo potemes „Nauja bažnytininkų taktika“ ir „Teologų „aiškinimai“. Jau patys pavadinimai nusako visą esmę, bet, jei trumpai, straipsnyje pasakojama, kad tikėti Dievu (žodžiai „Dievas“ ir „Biblija“ visur rašomi iš mažųjų raidžių) yra primityvu ir kvaila. Mokslas, socializmo materialistinė pasaulėžiūra pateikiama kaip priešprieša religijai: „Tačiau religijos gynėjai nesudeda savo surūdijusio ginklo. Jie vis dar kovoja su mokslu, griebdamiesi čia įvairiausių prasimanymų ir gudravimų. Pavyzdžiui, biblijoje pasakyta, jog dievas sutvėrė pasaulį per… 6 dienas. O mokslas neginčijamai įrodė, kad to negalėjo būti, nes žemė susidarė palaipsniui, per puspenkto – penkis milijardus metų. Mėgindami biblijos legendą priartinti prie mokslo duomenų, teologai ėmė sakyti, kad „dienos, apie kurias kalbama biblijoje, – tai, girdi, ne šiaip dienos paprasto žodžio prasme, bet geologinės epochos, trukusios kelis milijonus, o gal ir milijardus metų. Taip pat jie aiškina ir kitus „šventojo rašto“ teiginius. Tačiau atidi biblijos teksto analizė rodo, kad apie jokius „laiko periodus“ arba epochas ten net ir neužsimenama. Termino, reiškiančio „epochos“ sąvoką, senovės žydų kalba, kuria buvo parašyta biblija, nėra, nežino“, – moksliniais argumentais Biblijos teiginius ginčijo tuometiniai mokslo žmonės. Jie kategoriškai atmetinėjo religijos ir mokslo suderinimo teoriją.
„Vis daugiau ir daugiau žmonių visose pasaulio šalyse, ir ypač Tarybų Sąjungoje, – masinio ateizmo šalyje – įsitikina religinių pažiūrų melagingumu ir žengia su tais, kurie neturi religinių prietarų. Visos bažnytininkų pastangos „modernizuoti“ religiją, sutaikyti ją su mokslu, su šiuolaikinių gamtos mokslų laimėjimais, neišvengiamai žlunga. Mokslą ir religiją sutaikyti neįmanoma“, – ne be propagandos elementų konstatavo dar vienas iš rašiusių autorių.

Kunigas – nusikaltėlis

Kiek džiaugsmo propagandai teikė galimybė prikibti prie kunigų – net sunku apsakyti. Pavyzdžiui, propagandininkai su sunkiai slepiamu malonumu rašė apie Debeikių kunigą Bronislavą Šukį. Straipsnelis vadinos „Kunigėlio nagai į save riesti“.
„Senas žmogelis atšlepsėjo į Aknystų invalidų namų sodybą.
– Gera dienelė, – pasisveikino. – Kur čia meistrus radus, kurie pečius mūrija?“, – prasideda istorija apie kunigo „nusikaltimą“.
Toliau pasakojama, kad atsirado du mūrininkai, kurių tas atšlepsėjęs žmogelis priprašė nueiti į kleboniją pas kunigą. Klebonijoje kunigas darbininkų prašo sumūryti jam krosnį, už tai žada sumokėti, bet prisipažįsta, kad neturi plytų ir prašo plytomis pasirūpinti pačius darbininkus, neva sakydamas, kad pusšimtį plytų jie pasiskolintų iš invalidų namų statybos. Darbininkus sugauna draugovininkai ir propagandininkai išsijuosę puola „kalti prie kryžiaus“ kunigo: „Darbininkų poelgį svarstys kolektyvas, darbo draugai. Gal ir nubaus. O kas nubaus vagystės iniciatorių kunigą Bronislavą Šukį? Juk ir jam įstatymai vienodi. Tai kodėl, įtraukęs kitus į balą, kunigai dažniausiai išlenda sausi?
Ar ne taip buvo ir su Kavarsko klebonu Valerijum Kekiu? Nupirkęs vogtas malkas, jis prikalbėjo šoferius R.Jasikonį ir J.Palepšį jas suvežti. Vairuotojai, vežę vogtas malkas, nubausti. O V.Kekiui – nieko. Taip dabar yra ir Debeikiuose.
Jeigu nagai per daug į save riesti, juos reikia pritrumpinti, nežiūrint, kieno jie bebūtų: meistro, vairuotojo ar kunigėlio“, – neva teisingumo ieškojo propaganda.

Apie „negrų“ teises Rojuje

O kas, jei viena ir ta pačia žinia galima ir religiją pašiepti, ir Amerikai „įkasti“? – Juk tai ideali žinia propagandai! Viename „Kolektyvinio darbo“ numeryje pasirodė ir toks straipsniukas. Vadinosi jis „Apie tvarką danguje“, jis buvo skirtas kilusiam JAV juodaodžių gyventojų judėjimui už lygias teises su baltaodžiais.
„Neseniai JAV senato suruoštame apklausinėjime integracijos reikalu iškilo „sudėtinga“ problema: ar danguje negrai laikomi atskirai nuo baltaodžių, ar ne?
Aprašydama tokias „diskusijas“ Vilnis“ nurodo, kad šiuo klausimu susirėmė dvi įžymybės – Mičigano valstijos senatorius Filipas Hartas ir Alabamos valstijos gubernatorius, „grynakraujis“ rasistas Volesas. Pirmasis įrodinėja, kad ir baltaodžius, ir juodaodžius dievas sukūręs „iš meilės“, todėl ta meile jie turi dalintis bendrai, jei ne žemėje, tai bent danguje. Užkietėjęs rasistas gubernatorius Volesas teigia, kad rasistiniai papročiai turi galioti ne tik Amerikoje, bet ir danguje. Remdamasis šventuoju raštu, jis įrodo, kad, jei dievas sukūrė žmones su šviesia oda ir žmones su tamsia oda, tai tuo pačiu juos ir atskyrė vienus nuo kitų. Išeina, ir danguje turi viešpatauti Alabamos gubernatoriaus režimas…
Komentarai, kaip sakoma, tokiais atvejais nereikalingi“, – atsidžiaugti žinia, kurie tarybiniai propagandistai šovė iš karto kelis zuikius, negalėjo publikacijos autorius.
-ANYKŠTA

Kitas įrašas

Maloni administracija

Panašūs straipsniai

1977 metų Svėdasų kultūros namai.                                                           Vytauto BAGDONO nuotr.

Tarybiniuose Anykščiuose – naujos mokyklos ir „alytnamiai“

2015-11-17
1

1977 metų „Kolektyvinio darbo“ numeriuose gausu tekstų, kuriuose pateikiamos statybų naujovės rajone: tais metais pastatyti nauji kultūros namai Svėdasuose, nauja...

Kraštotyrininkas Liudas Tyla buvo išskirtas už savo indėlį tyrinėjant „Koplyčkalnį“. Jis ne tik dalyvavo kasinėjant, bet ir mokslininkams atidavė prieš tai surinktus radinius.

Prie Kavarsko – paslaptingi griuvėsiai

2015-10-06
0

Pamenate legendas apie dvarus ar bažnyčias prarijusius kalnus? O jei tokio pastato likučiai iš tiesų rasti ir ne kur kitur,...

Aprašant pionierių organizacijų patikrinimus, akcentuota pionierių pareiga vykdant Sovietų Sąjungos iškeltus uždavinius ir jos politiką. Pastaruoju metu pionieriškų organizacijų veikla dažnai lyginama su nacistinės Vokietijos hitlerjugendu.

SOS – atvažiuoja revizorius!

2015-09-23
0

Gal ir ne revizorius, gal paprasti tikrintojai, bet patikrinimo reidai visada ir visų priimami su nerimu. Ne išimtis buvo ir...

Žvilgsnis už iš „geležinės sienos“: Komunarų miestas

2015-09-16
1

Laikoma, kad Tarybų Sąjunga buvo viena uždariausių šalių pasaulyje. Tačiau žinios apie „kapitalistinį pasaulį“ pasiekdavo ir šios valstybės piliečius. 1975...

Anykšta TV:

Naujienos iš interneto

traffix.lt

Taip pat skaitykite:

Naujienos

Meras ketvirtadienį Seime dalyvaus spaudos konferencijoje, savivaldybė apie tai nutyli
Kodėl Anykščiuose nevaikštinėja prekeiviai su čeburekais?
Degė vaikus vežęs autobusas. Mokytoja dėkoja policininkams
Svėdasų biblioteka kviečia skaitytojus atnešti lubinų
Apvogta Anykščių dekanatui priklausanti bažnyčia
Kokius tyrimus skiria šeimos gydytojas ir kada jie nemokami?

Apskrities nusikalstamų įvykių apžvalga

Birželio 17 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 16 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 15 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 14 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 13 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 12 dienos apskrities įvykių apžvalga

Lietuvos ir užsienio naujienos

Gaminantiems vartotojams siūloma įvesti papildomą dedamąją arba nustatyti elektros supirkimo kainą
KT: reikalavimas už pašalpą dalyvauti visuomenei naudingoje veikloje neprieštarauja Konstitucijai
Jaunieji ūkininkai teigia nepalaikantys ketvirtadienį prie Seimo planuojamo protesto
Dėl Vilniuje klaidžiojusio rudojo lokio Seimo Aplinkos apsaugos komitetas rengia neeilinį posėdį
Seimas priėmė dalį mokesčių pakeitimų, likusieji – ketvirtadienį
Nealkoholiniai saldinti gėrimai nuo sausio bus apmokestinami

Laikraštis

Svarsto, kaip padėkoti dėkotojams (Nr. 33, 2022-04-30)
Saulės jėgainių parką savivaldybė statys aerodromo teritorijoje (Nr.31, 2022-04-23)
Anykščių kultūra išpopuliarėjo Indonezijoje (Nr.30, 2022-04-16)
Kario paminklas Kurkliuose nudažytas Ukrainos vėliavos spalvomis (Nr.29, 2022-04-12)
Jei ne švietimas – Anykščių rajonas muštų indekso dugną (Nr.28, 2022-04-09)
Iš Tarybos darbotvarkės išbrauktas 21 klausimas (Nr.26, 2022-04-02)
Restoraną ant Šventosios kranto numatyta nuomoti už kuklią kainą (Nr.25. 2022-03-29)
Anykščiuose ukrainiečius šokiravo atlyginimo dydis (Nr. 24, 2022-03-26)

Vietovės ir žmonės

Mačionių kaimas patrauklus verslui ir poilsiui
Mikieriai ir nuostabusis Leika
Skiemonyse tuščių sodybų beveik nelikę
Nuo melioracijos išsigelbėjo pakišdamas revoliucionierių
„Nebėr Jurgiškio…“
Žiogų kaime Žiogai negyvena
Levaniškiuose užpuolė šunys
Vaikystės pievose prezidentas gano aubrakus

skelbimas žiūrėk

skelbimas žiūrėk

Apklausa

Kokios spalvos drabužius dažniausiai dėvite?

Rezultatai

  • Balsavimų archyvas

PRENUMERATA

PRENUMERATA

Jaros prekyba

Jaros prekyba

Anyksciu baldai

Anyksciu baldai

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

anyksta 300×250

anyksta 300×250

Husquarna atsinaujinkite

Husquarna atsinaujinkite

800x800_AGROBITE_LT

800x800_AGROBITE_LT

AKC BANERIS

AKC BANERIS

AMC baneris

AMC baneris

Anyksciu vandenys_ logotipas

Anyksciu vandenys_ logotipas

baseino bangenis stovykla

baseino bangenis stovykla

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

akksc.lt

akksc.lt

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Projektą „Legenda: gyvieji Anykščiai – 2025“

10 000 Eur iš dalies finansuoja

Medijų rėmimo fondas.

anykta.lt logo
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

No Result
View All Result
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In