• Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika
Pirmadienis, 16 birželio, 2025
No Result
View All Result
Anyksta.lt
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
No Result
View All Result
Anyksta.lt
No Result
View All Result

M.A.Pavilionienė. Ar garbinsime kryžių Lietuvos mokyklose?

DELFI
2010-01-28
Naujienos
0
Dalintis FacebookDalintis Twitter

LR Konstitucijos 43 straipsnis teigia, kad „Lietuvoje nėra valstybinės religijos“, kad „bažnyčios bei religinės organizacijos laisvai tvarkosi pagal savus kanonus ir statutus“. Tai reiškia, kad valstybinėms mokykloms Lietuvos religinės bendruomenės neturėtų piršti savosios tvarkos ir religinių simbolių, nes Lietuvos valstybėje gyvena ne tik skirtingų tikėjimų žmonės, bet ir netikintieji. Tačiau Lietuvos katalikai mėgina sureikšminti katalikybę kaip Lietuvos kultūros paveldą, kaip humanistinę tradiciją ir kaip Europos istorijos dalį.

 

LR Konstitucijos 43 straipsnis teigia, kad „Lietuvoje nėra valstybinės religijos”, kad „bažnyčios bei religinės organizacijos laisvai tvarkosi pagal savus kanonus ir statutus”. Tai reiškia, kad valstybinėms mokykloms Lietuvos religinės bendruomenės neturėtų piršti savosios tvarkos ir religinių simbolių, nes Lietuvos valstybėje gyvena ne tik skirtingų tikėjimų žmonės, bet ir netikintieji. Tačiau Lietuvos katalikai mėgina sureikšminti katalikybę kaip Lietuvos kultūros paveldą, kaip humanistinę tradiciją ir kaip Europos istorijos dalį.

Vilniaus meras, vadindamas Lietuvą krikščioniška šalimi, teigia, kad mokyklose „ne tik gali, bet ir privalo būti kryžiai”. Kaip tikras, tačiau ne dvasingas, verslininkas jis mato Lietuvą turtėjančią iš piligrimystės, iš piligrimų apsilankymų Kryžių kalne. Tačiau nei Vilniaus meras, nei Lietuvos Katalikų bažnyčios hierarchai, nei kunigai plačiajai tikinčiųjų bendruomenei neaiškina, kad kryžiaus simbolinė prasmė visuomenės raidoje kito. Jei Lietuvos mokyklose, kuriant savarankiškai mąstančią asmenybę, būtų dėstoma religijų istorija kaip pasaulio kultūros istorijos dalis, ir Vilniaus meras, ir Lietuvos moksleiviai bei jų tėvai, už savo vaikus pasirenkantys tikybos pamokas, plačiau suvoktų kryžiaus prasmes.

 

Manau, jei Vilniaus meras žinotų pirminę kryžiaus reikšmę, kuri gimė Senajame Babilone, kai kryžius simbolizavo vaisingumą, įkūnytą vyriškojo lytinio organo įvaizdyje, jis taip uoliai nesiūlytų kabinti kryžių ant mokyklos sienų. Jei Vilniaus meras žinotų, kad ir pagoniškuose keltų, germanų, egiptiečių, senovės romėnų, indų, tibetiečių, japonų tikėjimuose kryžius buvo vyro ir moters sueities, gyvybės suteikimo, vaisingumo emblema, jis nedemonstruotų savo riboto žinojimo.

 

Tačiau būtų visai kas kita, jei meras vilniečiams primintų, kad Lietuva buvo pagoniškas kraštas, kuriame kryžius su kryžmomis simbolizavo žmonių priešinimąsi blogiui, jų pastangas nukreipti nuo žmogaus ligas, mirtį, visa, kas pikta, siekį išvengti nederliaus. Kad pagoniškuose tikėjimuose kryžius reiškė ir Saulės ratą, Saulės spindulius ir būtent todėl Lietuvos mokyklose galėtų akis džiuginti šviesos ir gėrio emblemos.

Nei Vilniaus meras, nei Lietuvos dvasininkai tikintiesiems nepasakoja, kad krikščionybės kryžiaus prasmių raidoje bei Kristaus nukryžiavimo istorijoje yra nutylėtų faktų, susijusių su Biblijos vertimų netikslumais bei krikščionių kryžiaus subjektyviomis interpretacijomis. Teigiama, kad verčiant Biblijos tekstus iš graikų kalbos, graikiškas žodis „stauros” ( stulpas, mietas, stiebas), buvo klaidingai išverstas į anglų kalbą kaip „kryžius” (cross). Teigiama, kad Kristus mirė ne nukryžiuotas ištiestomis rankomis, o prikaltas prie stulpo iškeltomis virš galvos rankomis, nes Senovės Romoje nusikaltėliai, vagys ir žudikai taip buvo baudžiami mirtimi. Tokia bausmė reiškė greitą pasmerktojo mirtį sutrikus kvėpavimui, uždusus, nes virš galvos prikaltos rankos siaurino krūtinės ertmę. Be to gyvenimo baigtis ant medžio be šaknų, ant mieto, simbolizavo gėdingą mirtį, kuri buvo priešinama gyvybės, gyvenimo simboliui – medžiui su šaknimis.

Tai ką Vilniaus meras siūlo garbinti Lietuvos mokyklose? Evoliucionavusį krikščionių kryžių kaip egzekucijos instrumentą, kaip žmogaus pažeminimo, agonijos ir mirties ženklą? Kaip kankinimo įrankį ar kaip žmogaus iškeliavimo amžinybėn įrodymą? Kaip žmogaus kančios ir skausmo simbolį, nuolat vaikams primenant žmogaus netobulumą, verčiant juos jaustis nusidėjėliais, ir tai, kad tik mirtis yra kelias į nuodėmių išpirkimą? Ar ne per daug Lietuvoje vaikų savižudžių? Ar ne laikas vaikus ugdyti gyvenimo džiaugsmo ir optimizmo dvasia?

Lietuviškieji krikščioniškojo kryžiaus prasmės interpretatoriai teigia, jog kryžius yra dorovės simbolis, jog kryžius primena žmonėms, kad tik nusižeminimas prieš kryžių gali padėti išgelbėti žmogų iš žemiškųjų nuodėmių ir užtikrinti amžinąjį gyvenimą, jog nukryžiuotasis prisikėlė, taip įrodydamas pergalę prieš mirtį.

Laisvoje nuo įvairių diktatūros formų šalyje, kokia, tikėkime, yra Lietuva, galime daryti prielaidą, kad Katalikų bažnyčios sekėjai, siekdami išsaugoti tikinčiųjų bendriją, pateikia įvairius kryžiaus simbolio aiškinimus. Tačiau laisvojoje šalyje, gerbiant ir individo pasirinkimo laisvę, valstybinėse mokyklose ir įstaigose neturėtų būti privalomas vienos religijos simbolinis ženklas. Tikėti ar netikėti – yra žmogaus pasirinkimo teisė, ir joks meras, joks Seimo komitetas neturi teisės primesti tautai vienos religijos dogmų ir jų simbolinių prasmių.

 

Kitas įrašas

Neteisėtai žmones laidojusi verslininkė įspėta

Panašūs straipsniai

Ar ne per daug vaikams tų išmaniųjų telefonų… (Rievės. 2025-06-06)

2025-06-15
1

Išmanieji telefonai… Jų pas kai kuriuos tėvus matau po du (džinsų abiejose kišenėse), o ir vaikai juos turi bei sėkmingai...

Originaliai mezganti T.Kraujalė jau turi ir savų gerbėjų, prašančių ir jiems sukurti išskirtinį šiltą ir ryškų drabužį. G.Kudirkienės nuotr.

Nenori atrodyti lyg kokia šventoji

2025-06-15
1

Gailutė KUDIRKIENĖ

„Jei vien megzčiau, atrodyčiau lyg šventoji“, – juokiasi gimnazistė, lankanti dar ir kovų meno treniruotes. Nors laiką visiems pomėgiams...

Pavogė žoliapjovę ir trimerį

2025-06-15
4

Birželio 14-ąją gautas vyro (gim. 1976 m.) pareiškimas, kad iš, Anykščių r., Skiemonių sen., sodybos sandėliuko pavogta žoliapjovė ir...

Moteris smurtavo prieš vaiką, vyras – prieš moterį

2025-06-15
1

Birželio 14-ąją apie 23 val. 39 min., Anykščiuose, moteris (gim. 1987 m.) smurtavo prieš mažametę (gim. 2017 m.). Pradėtas ikiteisminis...

Anykšta TV:

Naujienos iš interneto

traffix.lt

Taip pat skaitykite:

Naujienos

Ar ne per daug vaikams tų išmaniųjų telefonų… (Rievės. 2025-06-06)
Nenori atrodyti lyg kokia šventoji
Pavogė žoliapjovę ir trimerį
Moteris smurtavo prieš vaiką, vyras – prieš moterį
Birželio 14 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Anykštėnės dalyvavo rekordą pasiekusiame festivalyje

Apskrities nusikalstamų įvykių apžvalga

Birželio 14 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 13 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 12 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 11 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 10 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 9 dienos apskrities įvykių apžvalga

Lietuvos ir užsienio naujienos

Užimtumo tarnyba: kas penktas darbo pasiūlymas – apdirbamojoje gamyboje
Premjeras: moterims turi būti sudarytos sąlygos tarnauti kariuomenėje, bet prievolė – tik vyrams
Ministerija mokyklas ragina nusistatyti, kaip bus ribojamas mobiliųjų telefonų naudojimas
Vilniečiai vėl dėkos Islandijai ir naktį leis kultūros renginiuose
SAM sako į naująjį kompensuojamųjų kainyną įtraukusi rekordinį skaičių vaistų
Kęstutis Vilkauskas: Seimas nesvarstys siūlymo Vytautą Didįjį paskelbti Lietuvos karaliumi

Laikraštis

Svarsto, kaip padėkoti dėkotojams (Nr. 33, 2022-04-30)
Saulės jėgainių parką savivaldybė statys aerodromo teritorijoje (Nr.31, 2022-04-23)
Anykščių kultūra išpopuliarėjo Indonezijoje (Nr.30, 2022-04-16)
Kario paminklas Kurkliuose nudažytas Ukrainos vėliavos spalvomis (Nr.29, 2022-04-12)
Jei ne švietimas – Anykščių rajonas muštų indekso dugną (Nr.28, 2022-04-09)
Iš Tarybos darbotvarkės išbrauktas 21 klausimas (Nr.26, 2022-04-02)
Restoraną ant Šventosios kranto numatyta nuomoti už kuklią kainą (Nr.25. 2022-03-29)
Anykščiuose ukrainiečius šokiravo atlyginimo dydis (Nr. 24, 2022-03-26)

Vietovės ir žmonės

Mačionių kaimas patrauklus verslui ir poilsiui
Mikieriai ir nuostabusis Leika
Skiemonyse tuščių sodybų beveik nelikę
Nuo melioracijos išsigelbėjo pakišdamas revoliucionierių
„Nebėr Jurgiškio…“
Žiogų kaime Žiogai negyvena
Levaniškiuose užpuolė šunys
Vaikystės pievose prezidentas gano aubrakus

skelbimas žiūrėk

skelbimas žiūrėk

Apklausa

Kokios spalvos drabužius dažniausiai dėvite?

Rezultatai

  • Balsavimų archyvas

PRENUMERATA

PRENUMERATA

Jaros prekyba

Jaros prekyba

Anyksciu baldai

Anyksciu baldai

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

Husquarna atsinaujinkite

Husquarna atsinaujinkite

800x800_AGROBITE_LT

800x800_AGROBITE_LT

AKC BANERIS

AKC BANERIS

AMC baneris

AMC baneris

Anyksciu vandenys_ logotipas

Anyksciu vandenys_ logotipas

baseino bangenis stovykla

baseino bangenis stovykla

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

akksc.lt

akksc.lt

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Projektą „Legenda: gyvieji Anykščiai – 2025“

10 000 Eur iš dalies finansuoja

Medijų rėmimo fondas.

anykta.lt logo
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

No Result
View All Result
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In