• Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika
Ketvirtadienis, 3 liepos, 2025
No Result
View All Result
Anyksta.lt
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės
No Result
View All Result
Anyksta.lt
No Result
View All Result

Pokalbiai prie laužo „Miško festivalyje“

Simona STRAŽINSKAITĖ
2019-06-24
Naujienos
0
Ketvirtadienį vyko ,,Suneštinis”, kuriame festivalio dalyviai valgė lėtąjį maistą - pagamintą ir valgomą bendruomeniškai.Irenos Vaitkienės nuotr.
Dalintis FacebookDalintis Twitter

Birželio 19 dieną, trečiadienį, prie Lajų tako ir Puntuko akmens, „Miško festivalio“ metu vyko pokalbis prie laužo su etnologu dr. Dainiumi Razausku, astronomu Sauliumi Lovčiku ir etnografe Ona Drobeliene. Pokalbis ,,Miško ir žmogaus vienybė“ – vienas iš festivalio renginių. Buvo kalbama, kaip senosios civilizacijos suvokė pasaulį – dangų, žemę, mišką, aiškinama žodžio ,,miškas” prasmė bei etimologija, kalbėta, kad būtis neatsiejama nuo miško.
Šis festivalis Anykščiuose vyksta jau antrą kartą ir šiais metais tęsis ilgiau – 5 dienas.

Ketvirtadienį, birželio 20 dieną, buvo organizuotas „Idėjų suneštinis“, kurio metu vyko ekskursija lengvaisiais automobiliais po šventvietes bei Anykščių kraštą ,,Miškas ir žmogus” su archeologu, profesoriumi Vykintu Vaitkevičiumi, žygis baidarėmis su Anykščių regioninio parko gidu ir pėdsekystės žygis jaunimui su Andrejumi Gaidamavičiumi.
Penktadienį, birželio 21 dieną, vyko dviračių žygis po Anykščių Šilelį su Anykščių Regioninio parko gidu, o visą dieną vainikavo vakaro pokalbis ,,Gamtiškas atkūrimas: laukiniškumas pasaulyje ir mumyse” su ekologu-vizionieriumi Alan Watson Featherstone (Škotija), paskyrusiu 30 metų Kaledonijos miško Škotijoje atkūrimui. Nors trečiadienio vakare žmonių nebuvo daug, bet kokybė tikrai nustelbė kiekybę.
Etnologas, daugelio knygų autorius D. Razauskas pasakojo, iš kur atsirado žodžiai „medis“ ir „miškas“. D. Razauskas pokalbį pradėjo sakydamas, kad kalba yra tam tikra filosofija. Abi šios sritys susijusios, nes yra kildinamos iš Indoeuropiečių prokalbės, todėl dažnai žodžiai turi panašias reikšmes, kurios iš pirmo žvilgsnio nėra panašios. Pavyzdžiui, latviškai „jaga“ reiškia prasmė, supratimas, o lietuviškai – jėga. Todėl galima teigti, kad Baltų jėgos supratimas buvo grindžiamas prasme ir supratimu. Remiantis panašiais etimologiniais ryšiais, galima rekonstruoti ir atkurti pamirštus žodžius. Žodis „medis“ taip pat yra labai reikšmingas. Lietuvių kalboje šis žodis žymi kelias reikšmes ir paralelines lytis, kaip „medžias“ ir „medė“. Pats žodis „medis“ gali reikšti ne vien tik vieną medį, bet ir visą mišką. Šio žodžio pirminė indoeuropiečių prokalbės forma – „medias“ . Lietuvių kalboje šios galūnės išnyko. Jos afrikanizavosi (lot. affrikare), virto šnypščiančiomis priebalsėmis arba prarado „a“, taip atsirado forma „medis“. Tiksliausias lietuviško žodžio „medis“ atitikmuo randamas lotynų kalboje – „medius“, bet jis reiškia ne medį, o vidurį. Sanskrito kalboje egzistuoja „madhias“. Etnologas D. Razauskas teigia, kad viską galima išsiaiškinti, priklausomai nuo to, kaip bus aiškinami reikšmių tarpusavio santykiai. Viena iš teorijų – medžiai buvo sodinami, norint atskirti skirtingus kaimus ar skirtingas sodybas. Medžiai baltams simbolizuodavo ribą tarp ko nors. Tačiau kiti mokslininkai yra linkę teigti, kad indoeuropietiškas žodis „medias“ yra labiau sietinas su pasaulio medžio viduriniąja dalimi. Rusų kalbotyrininkai medžio pavadinimo reikšmę aiškina koncentriškai, teigdami, kad pasaulio viduryje auga medis, taip suteikdamas erdvei vidurį. Senosios gyvenvietės būtent taip ir yra orientuotos. Kaimo viduryje auga medis, aplink kurį sukasi bendruomenės gyvenimas.
Astronomas Saulius Lovčikas pokalbį pradėjo užduodamas klausimą: „O kur giedrą dieną danguje dingsta paukštis?“ Paukštis nuskrenda pas Dievą. Nuo senų laikų buvo kuriamos įvairios pasakos, norint parodyti, kad dangus nėra taip aukštai. Tai rodo tokie posakiai, kaip „parsitempti debesį“, arba pasaka apie pupą, kuri užaugusi iki dangaus. Žalčio lakinimas ar paukščių kalbos mokymasis rodo norą pažinti supančią aplinką. Žmonės stengėsi paaiškinti tai, ką mato aplink. Galbūt mums yra įprastas Pasaulio medžio vaizdavimas, bet skirtingos kultūros turi skirtingus būdus paaiškinti nesuprantamiems dalykams. S. Lovčikas pasakojo, kad su vienu prancūzų tyrinėtoju yra iškėlęs teoriją, kad jaunas mėnulis yra kaip laivelis, kuris pilnėja žmonių sielomis. Prisipildęs jis viską išpila ant Paukščių tako. Tuomet dūšelės gali pasirinkti, ar nori keliauti į požemius, ar į dangų. Okeanijos gyventojai Paukščių taką lygina su dangaus stuburu, o jame esančios žvaigždės – slanksteliai. Graikų mitologijoje galima atrasti stipruolį Atlantą, kuris laiko dangų, nes jis pats nesilaiko. Norvegijos samiai turi istoriją apie elnią – Sarvą, kuris keliauja per dangų. Kasiopėjos žvaigždynas yra elnio ragai, nuo jo žemyn – Persėjas ir Andromeda – kaklas, o Pegaso žvaigždynas yra Sarvos kūnas. Elnią dangumi vejasi du medžiotojai. Vienas – viename dangaus gale, o kitas – kitame. Jie stengiasi elnią Sarvą sumedžioti, o šis ant nugaros neša stulpą, kuris laiko dangų. Juk ir lietuvių kultūroje ant stogastulpių yra vaizduojama saulutė – dangaus kūnas.
Etnografė Ona Drobelienė tyrinėja Šilų dzūkus. Prie miškų ir upių įsikūrusi gentis kildinama iš įsimylėjusio „berno“ ir „mergos“, kurie neturėjo jokio turto. Jiems vestuves iškėlė kaimas, o jaunieji, atšokę savo „vėselę“, neturėdami pirkelės, susiėmę už rankų atsigula ant „žiponuko“, žiūri į žvaigždes ir sako: „Dzieve dzieve, kokie mes esam laimingi. Kiti tai nieko neturi“. Visais laikais dzūkai teikė didelę svarbą miškui ir medžiui, mat tai yra jų pragyvenimo šaltinis. Jie nekerta medžio „nemiegančio“. Atėję į mišką, pasimeldžia ir pažada jį atsodinti. Kiekvienas miške augantis medis turi savo paskirtį, todėl nė vienas nepražūva, nenueina veltui. Vyresnio amžiaus žmonės turi savo grybavimo vietas ir jas pažįsta taip gerai, kad ėjimas grybauti prilygsta pasivaikščiojimui po savo sodą. Žino, kur auga koks grybas, kiek jų pasislėpę už to ar ano medžio. Šeimos grybavimo vietos, „tropelos“, būdavo perduodamos ir aprodomos 12 metų sulaukusiems vaikams. Ne veltui atsirado posakis: „Jei ne grybai ir ne uogos, dzūkų mergos būtų nuogos“, tačiau yra ir antra šio posakio dalis: „Jei ne grikiai ir ne lišiai, dzūkų bernai būt nuplyšį“, mat bene vienintelis augalas, gerai derantis smėlingose Dzūkijos žemėse, ir yra grikis. „Medzį“ Šilų dzūkai pradeda pažinti ,,nuo kelmo“, dar augantį. Būtent miško jutimas, pažinimas ir mokėjimas gyventi „pieskynuose“ daro Šilų dzūkus tokius ypatingus.

Kitas įrašas

Istorikas dr. Mindaugas Nefas išleidžia knygą apie Lietuvos šaulių sąjungą

Panašūs straipsniai

Anykščių regioninio parko nuotr.

„Seilės” ant augalų – išmani slėptuvė

2025-07-02
0

Anykščių regioninis parkas pasidalijo augalų, kurie atrodo tarsi apspjauti, nuotraukomis.

"Gal esat pastebėję ant augalų stiebų ir lapų putas? Tarsi ant...

Dėl lankytinų vietų pavadinimų pokyčių šaukiamas Turizmo komisijos posėdis, siūloma pervadinti Traupio botanikos sodą

2025-07-02
11

Liepos 3 dieną, ketvirtadienį, Anykščių rajono savivaldybėje šaukiamas skubus Turizmo komisijos posėdis.

Posėdžio metu bus nagrinėjamas vienas klausimas: „Dėl lankytinų vietų...

Į Brazyliją – kitas kelias

2025-07-02
21

Dar Anykščių rajone, šalia kelio stovi štai toks ženklas. „Svėdasų seniūnijoje taip ženklina valstybinius kelius. Stulpeliai geri, cinkuoti“, - parašė...

Svėdasų seniūnijoje suniokotas koplytstulpis

2025-07-02
4

Užfiksuota, kaip šiandien atrodo Svėdasų seniūnijos Sliepsiškio kaime stovintis koplytstulpis. Apie tai, kad jis suniokotas, Svėdasų seniūnijos specialistai pirmą kartą...

Anykšta TV:

Naujienos iš interneto

traffix.lt

Taip pat skaitykite:

Naujienos

„Seilės” ant augalų – išmani slėptuvė
Dėl lankytinų vietų pavadinimų pokyčių šaukiamas Turizmo komisijos posėdis, siūloma pervadinti Traupio botanikos sodą
Į Brazyliją – kitas kelias
Svėdasų seniūnijoje suniokotas koplytstulpis
Paroda fotomenininkės 100-mečiui „Tarp objektyvo ir rašto: Onos Pajedaitės pasauliai“
Gyventojai sunerimę, kad po kaimo turizmo sodybos priedanga gali būti statomas didelio pajėgumo mėsos perdirbimo cechas

Apskrities nusikalstamų įvykių apžvalga

Liepos 1 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 30 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 29 dienos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 28 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 27 dienos Utenos apskrities įvykių apžvalga
Birželio 26 dienos Utenos apkrities įvykių apžvalga

Lietuvos ir užsienio naujienos

Vyriausybė – už didesnes subsidijas jaunoms šeimoms įsigyjant pirmąjį būstą
Ministerija ieškos galimybių prioritetine tvarka onkologiniams ligoniams teikti pavėžėjimo paslaugas
KAM planuoja pastatyti keturias tipines kuopavietes savanorių pajėgoms
Vilniuje rengiama akcija kvies pažvelgti į nepažįstamojo akis
Nepriklausomi elektros tiekėjai sąskaitose turi skelbti ir pigesnius planus
Nacionalinių architektūros apdovanojimų pagrindinį prizą pelnė „Stasys Museum“

Laikraštis

Svarsto, kaip padėkoti dėkotojams (Nr. 33, 2022-04-30)
Saulės jėgainių parką savivaldybė statys aerodromo teritorijoje (Nr.31, 2022-04-23)
Anykščių kultūra išpopuliarėjo Indonezijoje (Nr.30, 2022-04-16)
Kario paminklas Kurkliuose nudažytas Ukrainos vėliavos spalvomis (Nr.29, 2022-04-12)
Jei ne švietimas – Anykščių rajonas muštų indekso dugną (Nr.28, 2022-04-09)
Iš Tarybos darbotvarkės išbrauktas 21 klausimas (Nr.26, 2022-04-02)
Restoraną ant Šventosios kranto numatyta nuomoti už kuklią kainą (Nr.25. 2022-03-29)
Anykščiuose ukrainiečius šokiravo atlyginimo dydis (Nr. 24, 2022-03-26)

Vietovės ir žmonės

Mačionių kaimas patrauklus verslui ir poilsiui
Mikieriai ir nuostabusis Leika
Skiemonyse tuščių sodybų beveik nelikę
Nuo melioracijos išsigelbėjo pakišdamas revoliucionierių
„Nebėr Jurgiškio…“
Žiogų kaime Žiogai negyvena
Levaniškiuose užpuolė šunys
Vaikystės pievose prezidentas gano aubrakus

skelbimas žiūrėk

skelbimas žiūrėk

Apklausa

Ką pirmiausiai skaitėte naujame žurnalo „Aukštaitiškas formatas“ numeryje?

Rezultatai

  • Balsavimų archyvas

PRENUMERATA

PRENUMERATA

Jaros prekyba

Jaros prekyba

Anyksciu baldai

Anyksciu baldai

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

Anyksciu kredito unija 300×250@2x

anyksta 300×250

anyksta 300×250

Husquarna atsinaujinkite

Husquarna atsinaujinkite

800x800_AGROBITE_LT

800x800_AGROBITE_LT

AKC BANERIS

AKC BANERIS

AMC baneris

AMC baneris

Anyksciu vandenys_ logotipas

Anyksciu vandenys_ logotipas

baseino bangenis stovykla

baseino bangenis stovykla

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu siluma 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu kvarcas 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

Anyksciu komunalinis ukis 300×250@2x

akksc.lt

akksc.lt

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Anyksciu ismanioji tv 300×250@2x

Projektą „Legenda: gyvieji Anykščiai – 2025“

10 000 Eur iš dalies finansuoja

Medijų rėmimo fondas.

anykta.lt logo
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Apie mus
  • Prisijungti
  • Prenumerata
  • Privatumo politika

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

No Result
View All Result
  • Naujienos Anykščiuose
    • Politika
    • Bendruomenės
    • Verslas
    • Sveikata
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Teisėsauga
    • Sportas
    • Gamta
    • Žmonės
    • Lietuvos ir užsienio naujienos
  • Nusikalstamų įvykių apžvalga
  • Premium Anykšta
  • Aukštaitiškas formatas
  • Gyvieji Anykščiai
  • Vox Populi
    • Laiškai
    • Dienos sentencija
    • Komentaras
    • Balsavimo rezultatų archyvas
  • Anykšta TV
  • Laisvalaikis
    • Gamtos knyga
    • Konkursai
    • Veiklos Anykščiai
  • Skelbimai
  • Prenumerata
  • Renginiai
  • Archyvas
    • Naujienų archyvas
    • Laikraščio archyvas
    • Ženklai ir žmonės

© Anykšta, tel/faksas (8 381) 5 94 58, reklamos skyrius +370 686 33036, el. paštas anyksta@anyksta.lt
Portalas www.anyksta.lt talpinamas UAB „Interneto vizija“ serveryje

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In